Seated Stone Buddha of Gwanbong
![[Resim: OAGwE3e.jpg?1]](http://i.imgur.com/OAGwE3e.jpg?1)
Heykel 9.yüzyılın en büyük Buda şaheser, temsilcisi olarak kabul edilir. Sol elinde bulunan Bhaisajyaguru çanağı, Buda'nın Tıpçı(Hekim) olduğunu gösterir.Usanisa, başının üzerinde ki olağan dışı çıkıntıya rağmen şapkası oldukça görülebilir ve bu yüce bilgeliğin göstergesidir. Ellerini yerleştirmesi, kötülükleri kovmayı sembolize eder, 8.yüzyılda yaygın olan Buda tarzıdır. Kaftan modeli de oldukça doğaldır.
English
This sculpture is considered a masterpiece representative of large Buddhas of the ninth century. The drugpot in its lefthand indicates that it is Bhaisajyaguru, the Buddha of Medicine. The usanisa, protuberance on top of the head indicative of supreme wisdom is quite visible despite the unusual hat-like piece. The positioning of the hands, symbolic of expelling evils, is of a style prevalent in 8th century Buddhas. The modeling of the robe is somewhat natural.
Kaynak / Source
![[Resim: OAGwE3e.jpg?1]](http://i.imgur.com/OAGwE3e.jpg?1)
Heykel 9.yüzyılın en büyük Buda şaheser, temsilcisi olarak kabul edilir. Sol elinde bulunan Bhaisajyaguru çanağı, Buda'nın Tıpçı(Hekim) olduğunu gösterir.Usanisa, başının üzerinde ki olağan dışı çıkıntıya rağmen şapkası oldukça görülebilir ve bu yüce bilgeliğin göstergesidir. Ellerini yerleştirmesi, kötülükleri kovmayı sembolize eder, 8.yüzyılda yaygın olan Buda tarzıdır. Kaftan modeli de oldukça doğaldır.
English
This sculpture is considered a masterpiece representative of large Buddhas of the ninth century. The drugpot in its lefthand indicates that it is Bhaisajyaguru, the Buddha of Medicine. The usanisa, protuberance on top of the head indicative of supreme wisdom is quite visible despite the unusual hat-like piece. The positioning of the hands, symbolic of expelling evils, is of a style prevalent in 8th century Buddhas. The modeling of the robe is somewhat natural.
Kaynak / Source
Vi Ar Van !!