yukari
Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Çağdaş Kore Edebiyatı
#1
Çağdaş Kore Edebiyatı


Kaehvagi Dönemi (Modernleşme Dönemi) Edebiyatı
Kabokyongcang (1894) çağdaşlaşma reformundan 1908 yılına dek süren bir dönemi kapsar. Kore'ye batı medeniyetlerinin girmesiyle edebiyat alanında "Sinmunhak" (Yeni Edebiyat) dönemi başlamıştır. "Sinsosol" (Yeni Roman) ve "Sinçesi" (Yeni Stil Sür) faaliyetlerinin başlamasıyla Çağdaş Edebiyatın zemini hazırlanmıştır. 1906'da Hyol-Iynu (Kanlı Gözyaşları) Yi In-cik (1862-1916) tarafindan yayimlanmasi Yeni Kore Romani'nin başlangıcı sayılır. Bu eser biçim olarak klasik roman çerçevesi içinde kalmış olsa da yapı ve anlatım bakımından yeni bir denemedir. O dönemin gerçek sorunları olan bağımsızlık düşüncesi, yeni eğitim, sınıf sisteminin kaldırılması, serbestçe flört etmek ve yeni medeniyetin kabulü gibi Kaehvagi (Modernleşme Dönemi)'nin isteklerine uyan şartları yazarlar eserlerinde istemişlerdir. Ayrıca sür alanında belirtilen bu konular "Çanggagasa" (Uzun Şarkı) denilen yeni sür türünde de dile getirilmiştir.

1908 - 03.01.1919 Dönemi Edebiyatı bu dönem Çağdaş Kore Edebiyatının başlangıç safhasıdır. Yi Kvang-Su (1892-?) ve Choe Nam-Son (1890-1957) bu döneme damgasını vurmuş iki önemli şahsiyettir.
Choe Nam-Son'un 1908' e doğru yayımladığı "Heegeso- Sonyonege" (Denizden Genç Adama) adlı şiiri Çağdaş Kore Sür Edebiyatının başlangıcı sayılır.
Yi Kvang- Su 'nun edebiyatı milliyetçiliği ve hümanizmi temel alarak Kore milletini aydınlatmayı amaçlayan bir edebiyattı. "Mucong" (Merhametsiz) adlı eserinin aydınlatma amaçlı olması ve bu eserinde konuşma ve yazı birliğini sağlamış olması nedeniyle Kore edebiyat tarihinde ilk çağdaş roman olarak düşünülmektedir.
1919 yılında "Samil-Undong"( 1 Mart Bağımsızlık Hareketi)6 adlı bir ulusal direniş hareketi beraberinde tüm Korelilerin ortak milli birlik ve beraberlik duyguları ile hareket etmelerini sağlamayı amaçlayan bir edebiyat alanını beraberinde getirdi. Bu edebiyat akımı, klasik Çince'yi dışlamış ve tamamen Kore ulusal dilinin bir ürünü olması gerektiğine inanmıştır. Şiirin sico ve gasa gibi standart formlardan bağımsız kılınması doğrultusunda halk şiiri ile ilgilenilmiştir. Ancak, Japon emperyalizmi sansür ve hapis gibi baskı unsurlarının uygulanmasıyla Samil Undong (Bağımsızlık Hareketi) başarısızlıkla sonuçlanmıştır.
1920'li yıllardan itibaren Batı Edebiyatı etkisi Kore edebiyatında yeni eğilimler oluşmasında önemli bir rol oynamıştır. "Proleterya Edebiyatı"7 da bu dönemde faaliyet göstererek "Halk Edebiyatı" ile karşı karşıya gelmiştir. Fakat genç yazarlar dönemin zorluklarını aşmak için büyük bir çaba harcamış ve birçok edebi dergi yayımlamışlardır. Ortak görüş ve akımlara sahip yazar ve şairler aynı dergi etrafında toplanarak eserlerini yayımlamışlardır.
Changco (Yaratma) 1919 yılında yayım hayatına başlayan Kore Edebiyatının ilk edebiyat dergisidir. Bu dergi de yer alan Kim Tong-In'in (1900-1951) "Yakhan caiy silpim" (Zayıfların Üzüntüsü)" adlı eseri Kore edebiyat tarihinde önemli bir yere sahiptir. Yazar alt tabaka sınıf halklarını romanında kahraman olarak belirlemiştir. Aynı zamanda yazar birey ile toplum ilişkilerini objektif olarak değerlendirmiştir.
"Yaratma" dergisinin ardından 1920 yılında yayım hayatına başlayan "Pyeho" (Harabe) umutsuzluk ve karamsarlıktan kaynaklanan görüşlerin toplandığı bir dergidir. Kim Ok bu dergide faaliyetlerini sürdüren şairlerden biridir.

Daha sonra 1922 yılında yayımlanmaya başlayan "Bekco" (Beyaz Akış) dergisi yazar ve şairleri pesimistik ögelere daha çok yer vererek romantik akımın etkisiyle duygularını net bir şekilde ifade etmişlerdir. Minyo8 tarzı şiirleri ile Kore Edebiyat tarihide önemli bir yere sahip olan Kim So-Vol (1902-1934) "Beyaz Akış" dergisi etrafında toplanan şairlerden biridir. Kim So-Vol 'un minyo tarzı şiirine bir örnek,

"Açelya Çiçeği
Beni görmekten bıkıp da
Gideceğiniz zaman
Hiçbir şey söylemeden sizi göndereceğim.
Yongbyong'daki Yag dağından
Açelya çiçeklerini
Usul usul giderken
Yolunuza serdiğim o çiçeklere
Yavaşça basıp gidiniz.
Beni görmekten bıkıp da
Gideceğiniz zaman
Ölsem de gözyaşı dökmeyeceğim.'



1930- 15.08.1945 Dönemi Edebiyatı; bu dönemde Japonya'nın Kore'ye baskı politikası uygulamasından dolayı yazarlar eserlerini istedikleri gibi yazamamışlardır. Bundan dolayı "sanat için sanat" edebiyatına yönelmişlerdir. 30'lu yıllarda birçok grup oluşmuş şair ve yazarlar bu gruplar etrafında toplanarak faaliyetlerini sürdürmüşlerdir. "Sengmyonpa" (Hayat Topluluğu) ve "Modernizim Topluluğu" bu dönemde faaliyetlerini sürdüren dergilerden birkaçıdır. Chong Ji-Yong "Modernizim Topluluğu"nun önde gelen şairlerindendir. So Chong- Ju (1915-) "Hayat Topluluğu"nun önde gelen şairidir.
30'lu yıllarda yazarlar daha da derinleştirdikleri gerçekçi tasvir ile Japon emperyalizmi altındaki aydınların sorunları ile çiftçilerin yaşamını konu alarak eserlerinde işlediler. "Şehir Romanı" , "Köy Romanı" ve "Tarih Romanı" akımları faaliyet göstermiştir. Yi Kvang-Su'nun "Hilk" (Toprak) Sim Hun'un (1901-1936) "Sangroksu" (Yeşil Ağaç) adlı eserleri çiftçi yaşamını en iyi ifade eden eserlerin başında gelmektedir.
Ayrıca Yi Hyo-Sok (1907-1942) memleket özlemi edebiyatı ile Kim Yu-Jong (1908-1937) baski altindaki insanlarin görüntüsünü ve onlarin yoksulluğunu geleneksel hiciv edebiyatı ile Yi Sang (1912-1939) umutsuz, gerçek hayata uyum sağlayamayan karakterleri ele alarak bir nevi kaçış edebiyatı ile edebiyat tarihinde yerini almıştır.
1945 Dönemi, ülkede hüküm süren sağ-sol ideolojik çatışmalar
edebiyat sahasında da etkisini göstermiştir. Dolayısıyla birçok edebi
kavgalarda ortaya çıkmıştır. "Halk Edebiyatı" taraftarları " Parti
Edebiyatına" karşı çıkarak "İnsan Edebiyatını", "Siyasi Edebiyata" karşı
olup "Saf Edebiyatı"savunmuşlardır.

Japon emperyalizminin baskısı ile duygularını eserlerine yansıtamayan yazarlar "Memleket özlemi" edebiyatı yapmıştır. Kim Tong-Pvi'nin "Hyolgo Bucog" (Magarada Yaşayan Kavim) adlı eser bu türün en iyi örneklerindendir.
1946 yılında Pak Mog-Vol (1916-1978), Pak Tu-Jin, Cho Ji-Hun'dan
oluşan şair topluluğu "Yeşil Geyik Topluluğu" nu oluşturarak milli şiiri
geliştirme çabalarını sürdürmüşlerdir.

Kore Savaşı sonrası 1950'li yıllarda ülkenin kuzey ve güney olarak ikiye bölünmesi trajedik bir ortam oluşturmuştur. Savaş sonrası Edebiyatında, savaşta yara alan insanların tutumunu ve trajedisini, çelişki içinde kalan topluma karşı şikayet ve eleştiri, geçmişe duyulan özlem ve hümanizm 1950'li yılların yazar ve şairlerinin eserlerinde görülen konulardır. Yu Chi-Hvan'in "Bobyonggva" (Piyade ile birlikte), Gu Sang'in "Conggyungmyociapeso" (Düşman Askerinin Mezarı Önünde) adlı çalışmalar savaş sonrası şiirlerin en iyi örneklerindendir."Savaş sonrası edebiyatı"nin egemen teması, insanın insana yaptığı zulmün gerçek yüzüydü. Kore savaşını ele alırken bu eğilimi simgelemiş olanlar Son Chang-Sop 'un "Bi onin nal" (Yağmurlu Gün) ile Son U-Hui 'nin "Bulggot" (Hava Fişekleri) gibi romanlardı. Yine bu dönem de O Yong-Su 'nun "Getmail" (Kenar Mahalle) adlı eseri "varolusçuluk" eğilimi ile yazılmış başlıca eserlerdendir.
1960'li yıllarda Askeri ihtilal ve öğrenci eylemleri gibi iki önemli olay siyasi dalgalanmalara neden olmuştur. Bu dalgalanmalar edebiyat alanına da yansımıştır. "Varolusçuluk Edebiyatı" 60'li yıllarda da etkisini sürdürmüştür. Kim Su-Yong'un "Godehanburi" (Büyük Kök) ve "Pul" (Ot) , Shin Kyung-Rim'in "Nogmu" (Çiftçinin Dansı) adlı şiirleri bu akımın en iyi örnekleri arasındadır. Yi Mun-Gu'nun "Canghanmong" (Uzun ve Hüzünlü Rüya) adlı romanı 60'li yılların önemli eserleridir.

Kore Edebiyatı, klasik edebiyattan çağdaş edebiyat dönemine kadar kronolojik biçimde ve tarihsel açıdan ele alınmıştır. Her tarihsel dönemin kendine has özellikleri Kore edebiyatını etkileyerek, Kore halkının düşünceleri, duyguları, kültürü, yaşam biçimi ve tarihi yazarların eserlerinde değindiği konular olmuştur.
Klasik edebiyat dönemindeki Han mun hak edebiyatı döneminden Hangıl edebiyatına, Aristokrat edebiyatından halk edebiyatına geçilmiştir. Böylelikle eski edebiyatın özellikleri yok olup yeni edebiyat doğmuştur.
Ayrıca Batı medeniyetinin kabulü ve Batı Edebiyatı etkisi ile Kore Edebiyatında yeni eğilimler oluşmasında önemli bir rol oynayarak Çağdaş Edebiyatın doğması sağlanmıştır.

Çağdaş edebiyat döneminde eski edebiyat geleneği olan grup edebiyat çalışmalarından sıyrılıp şahsi edebiyat çalışmalarına yönelinmiştir. Ayrıca zaman zaman Kore toplumunda ortaya çıkan değişiklikler yazarların değişiminde de rol oynamıştır.
Alıntı:Senin ne düşündüğün benim için hiçbir zaman önemli olmadı,önemli olan benim ne düşündüğüm ve dilime yansıyanlardı... M'e'L'L...(;
Cevapla
#2
Konu için çok sagol Meltem paylasimin harika ellerine emegine saglik Smile
Dong_Yul ( Aylık Forum Dergisi )

Heart is

Olgun insan güzel söz söyleyen değil, söylediğini yapan ve yapabileceklerini söyleyen adamdır.

İmzadaki gif 300kb'dan fazla olduğu için silinmiştir.
Cevapla
#3
a7xmeltem yazdı:Çagdas Kore Edebiyati


Kaehvagi Dönemi (Modernlesme Dönemi) Edebiyati
Kabokyongcang (1894) çagdaslasma reformundan 1908 yilina dek süren bir dönemi kapsar. Kore'ye bati medeniyetlerinin girmesiyle edebiyat alaninda "Sinmunhak" (Yeni Edebiyat) dönemi baslamistir. "Sinsosol" (Yeni Roman) ve "Sinçesi" (Yeni Stil Sür) faaliyetlerinin baslamisiyla Çagdas Edebiyatin zemini hazirlanmistir. 1906'da Hyol-Iynu (Kanli Gözyasalari) Yi In-cik (1862-1916) tarafindan yayimlanmasi Yeni Kore Romani'nin baslangici sayilir. Bu eser biçim olarak klasik roman çerçevesi içinde kalmis olsa da yapi ve anlatim bakimindan yeni bir denemedir. O dönemin gerçek sorunlari olan bagimsizlik düsüncesi, yeni egitim, sinif sisteminin kaldirilmasi, serbestçe flört etmek ve yeni medeniyetin kabulü gibi Kaehvagi (Modernlesme Dönemi)'nin isteklerine uyan sartlari yazarlar eserlerinde islemislerdir. Ayrica sür alaninda belirtilen bu konular "Çanggagasa" (Uzun Sarki) denilen yeni sür türünde de dile getirilmistir.

1908 - 03.01.1919 Dönemi Edebiyati bu dönem Çagdas Kore Edebiyatinin baslangiç safhasidir. Yi Kvang-Su (1892-?) ve Choe Nam-Son (1890-1957) bu döneme damgasini vurmus iki önemli sahsiyettir.
Choe Nam-Son'un 1908' e dogru yayimladigi "Heegeso- Sonyonege" (Denizden Genç Adama) adli siiri Çagdas Kore Sür Edebiyatinin baslangici sayilir.
Yi Kvang- Su 'nun edebiyati milliyetçiligi ve hümanizmi temel alarak Kore milletini aydinlatmayi amaçlayan bir edebiyatti. "Mucong" (Merhametsiz) adli eserinin aydinlatma amaçli olmasi, ve bu eserinde konusma ve yazi birligini saglamis olmasi nedeniyle Kore edebiyat tarihinde ilk çagdas roman olarak düsünülmektedir.
1919 yilinda "Samil-Undong"( 1 Mart Bagimsizlik Hareketi)6 adli bir ulusal direnis hareketi beraberinde tüm Korelilerin ortak milli birlik ve beraberlik duygulari ile hareket etmelerini saglamayi amaçlayan bir edebiyat alanini beraberinde getirdi. Bu edebiyat akimi, klasik Çince'yi dislamis ve tamamen Kore ulusal dilinin bir ürünü olmasi gerektigine inanmistir. Siirin sico ve gasa gibi standart formlardan bagimsiz kilinmasi dogrultusunda halk siiri ile ilgilenilmistir. Ancak, Japon emperyalizmi sansür ve hapis gibi baski unsurlarinin uygulanmasiyla Samil Undong (Bagimsizlik Hareketi) basarisizlikla sonuçlanmistir.
1920'li yulardan itibaren Bati Edebiyati etkisi Kore edebiyatinda yeni egilimler olusmasinda önemli bir rol oynamistir. "Proleterya Edebiyati"7 da bu dönemde faaliyet göstererek "Halk Edebiyati" ile karsi karsiya gelmistir. Fakat genç yazarlar dönemin zorluklarini asmak için büyük bir çaba harcamis ve birçok edebi dergi yayimlamislardir. Ortak görüs ve akimlara sahip yazar ve sairler ayni dergi etrafinda toplanarak eserlerini yayimlamislardir.
Changco (Yaratma) 1919 yilinda yayim hayatina baslayan Kore Edebiyati'nin ilk edebiyat dergisidir. Bu dergi de yer alan Kim Tong-In'in (1900-1951) "Yakhan caiy silpim" (Zayiflarin Üzüntüsü)" adli eseri Kore edebiyat tarihinde önemli bir yere sahiptir. Yazar alt tabaka sinif halklarini romaninda kahraman olarak belirlemistir. Ayni zamanda yazar birey ile toplum iliskilerini objektif olarak degerlendirmistir.
"Yaratma" dergisinin ardindan 1920 yilinda yayim hayatina baslayan "Pyeho" (Harabe) umutsuzluk ve karamsarliktan kaynaklanan görüslerin toplandigi bir dergidir. Kim Ok bu dergide faaliyetlerini sürdüren sairlerden biridir.

Daha sonra 1922 yilinda yaymlanmaya baslayan "Bekco" (Beyaz Akis) dergisi yazar ve sairleri pesimistik ögelere daha çok yer vererek romantik akimin etkisiyle duygularini net bir sekilde ifade etmisledir. Minyo8 tarzi sirleri ile Kore Edebiyat tarihide önemli bir yere sahip olan Kim So-Vol (1902-1934) "Beyaz Akis" dergisi etrafinda toplanan sairlerden biridir. Kim So-Vol 'un minyo tarzi siirine bir örnek,

"Açelya Çiçegi
Beni görmekten bikipta
Gideceginiz zaman
Hiçbir sey söylemeden sizi gönderecegim.
Yongbyong'daki Yag dagindan
Açelya çiçeklerini
Usul usul giderken
Yolunuza serdigim o çiçeklere
Yavasça basip gidiniz.
Beni görmekten bikipta
Gideceginiz zaman
Ölsem de gözyasi dökmeyecegim.'



1930- 15.08.1945 Dönemi Edebiyati; bu dönemde Japonya'nin Kore'ye baski politikasi uygulamasindan dolayi yazarlar eserlerini istedikleri gibi yazamamislardir. Bundan dolayi "sanat için sanat" edebiyatina yönelmislerdir. 30'lu yularda birçok grup olusmus sair ve yazarlar bu gruplar etrafinda toplanarak faaliyetlerini sürdürmüslerdir. "Sengmyonpa" (Hayat Toplulugu) ve "Modernizim Toplulugu" bu dönemde faaliyetlerini sürdüren dergilerden birkaçidir. Chong Ji-Yong "Modernizim Toplulugu"nun önde gelen sairlerindendir. So Chong- Ju (1915-) "Hayat Toplulugu"nun önde gelen sairidir.
30'lu yularda yazarlar daha da derinlestirdikleri gerçekçi tasvir ile Japon emperyalizmi altindaki aydinlarin sorunlari ile çiftçilerin yasamini konu alarak eserlerinde islediler. "Sehir Romani" , "Köy Romani" ve "Tarih Romani" akimlari faaliyet göstermistir. Yi Kvang-Su'nun "Hilk" (Toprak) Sim Hun'un (1901-1936) "Sangroksu" (Yesil Agaç) adli eserleri çiftçi yasamini en iyi ifade eden eserlerin basinda gelmektedir.
Ayrica Yi Hyo-Sok (1907-1942) memleket özlemi edebiyati ile, Kim Yu-Jong (1908-1937) baski altindaki insanlarin görüntüsünü ve onlarin yoksullugunu geleneksel hiciv edebiyati ile , Yi Sang (1912-1939) umutsuz,gerçek hayata uyum saglayamayan karakterleri ele alarak bir nevi kaçis edebiyati ile edebiyat tarihinde yerini almistir.
1945 Dönemi , ülkede hüküm süren sag-sol ideolojik çatismalar
edebiyat sahasinda da etkisini göstermistir. Dolayisiyla birçok edebi
kavgalarda ortaya çikmistir. "Halk Edebiyati" taraftarlari, " Parti
Edebiyatina" karsi çikarak "insan Edebiyatini", "Siyasi Edebiyata" karsi
olup "Saf Edebiyati"savunmuslardir.

Japon emperyalizminin baskisi ile duygularini eserlerine yansitamayan yazarlar "memleket özlemi" edebiyati yapmistir. Kim Tong-Pvi'nin "Hyolgo Bucog" (Magarada Yasayan Kavim) adli eser bu türün en iyi örneklerindendir.
1946 yilinda Pak Mog-Vol (1916-1978), Pak Tu-Jin, Cho Ji-Hun'dan
olusan sair toplulugu "Yesil Geyik Toplulugu" nu olusturarak milli siiri
gelistirme çabalarini sürdürmüslerdir.

Kore Savasi sonrasi 1950'li yularda ülkenin kuzey ve güney olarak ikiye bölünmesi trajedik bir ortam olusturmustur. Savas Sonrasi Edebiyatinda, savasta yara alan insanlarin tutumunu ve trajedisini, çeliski içinde kalan topluma karsi sikayet ve elestiri, geçmise duyulan özlem ve hümanizm 1950'li yillarin yazar ve sairlerinin eserlerinde görülen konulardir. Yu Chi-Hvan'in "Bobyonggva" (Piyade ile birlikte), Gu Sang'in "Conggyungmyociapeso" (Düsman Askerinin Mezari Önünde) adli çalismalar savas sonrasi siirlerin en iyi örneklerindendir."savas sonrasi edebiyati"nin egemen temasi, insanin insana yaptigi zulmün gerçek yüzüydü. Kore savasini ele alirken bu egilimi simgelemis olanlar Son Chang-Sop 'un "Bi onin nal" (Yagmurlu Gün), ile Son U-Hui 'nin "Bulggot" (Hava Fisekleri) gibi romanlardi. Yine bu dönem de O Yong-Su 'nun "Getmail" (Kenar Mahalle) adli eseri "varolusçuluk" egilimi ile yazilmis baslica eserlerdendir.
1960'li yularda Askeri ihtilal ve ögrenci eylemleri gibi iki önemli olay siyasi dalgalanmalara neden olmustur. Bu dalgalanmalar edebiyat alaninada yansimistir. "Varolusçuluk Edebiyati" 60'li yularda da etkisini sürdürmüstür. Kim Su-Yong'un "Godehanburi" (Büyük Kök) ve "Pul" (Ot) , Shin Kyung-Rim'in "Nogmu" (Çiftçinin Dansi) adli siirleri bu akimin en iyi örnekleri arasindadir. Yi Mun-Gu'nun "Canghanmong" (Uzun ve Hüzünlü Rüya) adli romani 60'li yillarin önemli eserleridir.


Kore Edebiyati, klasik edebiyattan çagdas edebiyat dönemine kadar kronolojik biçimde ve tarihsel açidan ele alinmistir. Her tarihsel dönemin kendine has özellikleri Kore edebiyatini etkileyerek , Kore halkinin düsünceleri, duygulari, kültürü, yasam biçimi ve tarihi yazarlarin eserlerinde degindigi konular olmustur.
Klasik edebiyat dönemindeki Han mun hak edebiyati döneminden Hangil edebiyatina, Aristokrat edebiyatindan halk edebiyatina geçilmistir. Böylelikle , eski edebiyatin özellikleri yok olup yeni edebiyat dogmustur.
Ayrica Bati medeniyetinin kabulü ve Bati Edebiyati etkisi ile Kore Edebiyatinda yeni egilimler olusmasinda önemli bir rol oynayarak Çagdas Edebiyatin dogmasi saglanmistir.

Çagdas edebiyat döneminde eski edebiyat gelenegi olan grup edebiyat çalismalrindan siyrilip sahsi edebiyat çalismalarina yönelinmistir. Ayrica zaman zaman Kore toplumunda ortaya çikan degisiklikler yazarlarin degisiminde de rol oynamistir.

Bu degerli bilgileri bizlerle paylastigin için tesekkür ederiz Meltem...
Cevapla
#4
Bilgiler için çok tesekkürler. Smile
Cevapla
#5
Paylasim için tesekkürler kardesim. Opucuk
Cevapla




Konuyu Okuyanlar: 2 Ziyaretçi