yukari
Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stele Accompanying Pagoda of Buddhist Priest Nanghyehwasang of Seongju Temple
#1
Stele Accompanying Pagoda of Buddhist Priest Nanghyehwasang of Seongju Temple (Unified Silla Period)


[Resim: 19294802.png]


8. Ulusal Hazine

Seongju Tapınağı’nın bahçesinde dikili olan, Birleşik Silla döneminde yaşamış olan Keşiş Nanghyehwasang Muyeom’un hatıralarındaki, heybetli kuledir.
Nanghyehwasang, Kral Muyeol’un 8. Kuşaktan torunudur. Kral Aejang’in ikinci yılında (801) doğdu ve 13 yaşında keşişliğe başladı.
Kral Heondeok’un 13. Yılında (821), Tang Hanedanı'nı kontrol etti ve öğreti aracılığıyla ruhani bir aydınlanma başarısı gösterdi.
Kral Munseong’un 7. Yılında (845), evine geri döndü ve Ungcheon’da bulunan (Simdiki Boryeong), Zen’i yayan Ohap Tapınağiı’nda baş keşiş oldu.
Tapınak gelişince, Kral tapınağa, "Seongju Tapınağı" adını verdi.
Kraliçe Jinseong’un ikinci yılında (888), 89 yşıindayken Seongju Tapınağı’nda Nirvana’ya ulaştı ve Kraliçe ona, öldükten sonraki adı olan "Nanghye" ve "Baegwolbogwang" kulesini verdi.
Tapınağın kuzeybatısında dikili olan anıt, anıtın üstünde durduğu kaplumbağa şeklinde bir destek taşına ve ana bölümün üstünde bir tepe taşına sahiptir.
Destek taşı ciddi zarar görmüştür, güneş altında yanmış, fakat 1974’de onarılmıştır.
Kaplumbağanın yüz kısmı kırılmış ve kaplumbağanın kafasının üstünde yuvarlak bir boynuz vardır.
Kaşlar geriye dogru açılmıs göz boşluklarının içine doğru kıvrılmıştır ve ağız ateş çıkarmaya çalışıyormuş gibi görünür.
Sırtındaki kaplumbağa kabuğu, net çift altıgen desenlere sahiptir ve oldukça belirgin bulut desenleri, merkezde gerçekçi bir şekilde ifade edilmiştir.
Bulut desenlerinin üstünde, asıl heykele oturtulmuş kare heykel vardır ve her iki tarafından süslenmiştir.
Kitabe, uzun anıtın sadece ön yüzüne oyulmuştur. Ön yüzdeki yüksek kısımların her ikisi de yuvarlak kesilmiştir.
Nilüfer çiçeği oymaları daha aşağı kısımlarda, zirvedeki tepe taşını çevreler.
Yukarı kısımlarında, birbirine karışmış bulut ve bir ejderha figürü, üç boyutlu oturmuş ve ustalıklı bir şekilde, bir ejderhanın güçlü ateş püskürtüşü ve kutsal ruhlar ifade edilmiştir.
Ön yüzde, ejderha başı ilginç bir şekilde, destek taşı olan kaplumbağa başıyla aynı yönde olmasıyla dikkat çeker.
Kitabe ayrıntılı şekilde Nanghyehwasang'in başarısını anlatır.
Choi Chiwon tarafından derlenmiş ve kuzeni Choi İngon tarafindan da yazılmıştır.
Jingol’un sahibi olan Nanghyehwasang Ailesi hakkındadır, fakat babasının kuşağı altıncı “du” sınıfına düşmüştür.
Bu nedenle Kitabe, Silla uygarlığındaki golpum sistemi ( bir sınıf sistemi) ile ilgili çalışmalar için çok değerlidir.
Anıtın inşa ediliş tarihi kaydedilmemiş, fakat Kraliçe Jinseong’un dördüncü yılında (890), yani Nanghyehwasang’in Nirvana’ya ulaşmasından iki yıl sonra, Sarira’si için inşa edilen kuleden beri kayıtlar tutulmaktadır, heykelin de aynı zamanda yapılmış olabileceği düşünülmektedir.
Anıt Silla Uygarlığı'nda inşa edilmiş olanların en büyüğüdür.
Ve olağanüstü ve güzel oyma yeteneği çalışanlar için büyük bir deneyim gerektirir, bu nedenle denebilir ki, anıt Geç Silla Uygarlığı'nın hemen hemen en iyisidir.


Çeviri: puduhepa1307


English


National Treasures 8

It is a tower monument in memory of Monk Nanghyehwasang Muyeom in the United Silla Era, standing at the site of Seongjusa Temple.
Nanghyehwasang is a descendant in the 8th generation of King Muyeol, and was born in the 2nd year (801) of King Aejang and entered the monkhood at his 13 years old.
In the 13th year (821) of King Heondeok, he went over to Tang Dynasty and achieved spiritual enlightenment through discipline.
And in the 7th year (845) of King Munseong, he came back home and became the chief monk of Ohapsa Temple that used to be at Ungcheon (now Boryeong), spreading Zen.
As the temple came to prosper, the King gave the temple the name of "Seongjusa Temple".
In the 2nd year (888) of Queen Jinseong, he passed into Nirvana at Seongjusa Temple at his 89 years old, and the Queen gave him "Nanghye" as his posthumous name and the tower "Baegwolbogwang".
The monument standing at the northwest in the temple site has the figure in which the monument body stands on the turtle-shaped supporting stone, and the monument head in on the body.
The supporting stone was seriously damaged, buried under the soil, but it was repaired in 1974.
Part of turtle's face is broken, and a round horn is on the turtle's head.
The eyebrows are rolled into the eyes cut open backward, and the mouth seems to force out fire.
The turtle shell of its back has clear double hexagonal design, and fairly thick cloud designs are realistically expressed in the center.
On the cloud designs, there is the square monument seat for monument body, and its each side is decorated.
The inscription is carved only on the front face of the long monument body, and both corners of the upper part of the front face are cut round.
Lotus flower carvings surround the monument head on the top at its lower part.
At its upper part, the figure of entangled clouds and a dragon is three-dimensionally carved, and it brilliantly expresses energetic belch of a dragon and magnificent spirit.
At the front face, the dragonhead is interestingly prominent in the same direction of the turtlehead of the supporting stone.
The inscription contains the achievements of Nanghyehwasang's in detail.
It was composed by Choi Chiwon, and written by his cousin Choi Ingon.
It includes the content that Nanghyehwasang's family had belonged to Jingol, but in his father's generation went down to the sixth-du class.
So the inscription is very valuable in the study of golpum system (a class system) in Silla Era.
The date of building the monument is not recorded, but since it has the record that the tower for his sarira was built in the 4th year (890) of Queen Jinseong, that is, two years after Nanghyehwasang had passed into Nirvana, it is guessed that the monument might be set up at the same time.
The monument is the largest in the scale among those built in Silla Era.
And splendid and beautiful carving skills are greatly exercised in the work, so it can be said that the monument is the best among those in late Silla Era.


**Kaynak/Source**
#2
[Resim: 33763589.png]
[Resim: 47660363.png]
[Resim: 93380155.png]
[Resim: 38107929.png]
[Resim: 89507220.png]
#3
[Resim: 68216819.png]
[Resim: 25695769.png]
[Resim: 72966124.png]
[Resim: 78416921.png]
[Resim: 24890352.png]
#4
[Resim: 94127065.png]
[Resim: 82841310.png]
[Resim: 78574558.png]
[Resim: 12159340.png]
[Resim: 15404006.png]
#5
[Resim: 40564765.png]
[Resim: 22351909.png]
[Resim: 15726595.png]
[Resim: 95207953.png]
[Resim: 12701203.png]
#6
[Resim: 29372890.png]
[Resim: 22570502.png]
[Resim: 40009616.png]
[Resim: 86894857.png]
[Resim: 93016911.png]
#7
[Resim: 34799336.png]
[Resim: 31500131.png]
[Resim: 59894989.png]
[Resim: 37103994.png]
[Resim: 45012067.png]
#8
[Resim: 67324546.png]
[Resim: 86559290.png]
[Resim: 57502192.png]
[Resim: 63917271.png]
[Resim: 19666937.png]
#9
[Resim: 96400074.png]
[Resim: 85621127.png]
[Resim: 57476039.png]
[Resim: 36890465.png]
[Resim: 87921112.png]
#10
[Resim: 91797446.png]
[Resim: 15076990.png]
[Resim: 28223778.png]
[Resim: 90497307.png]
[Resim: 45665643.png]




Konuyu Okuyanlar: 2 Ziyaretçi