10-07-2017, Saat: 12:57
S. Korea's Health Insurance System Challenged by Fast-aging Society
S. Kore'nin Sağlık Sigortası Sistemi Hızlı Yaşlanan Toplum Tarafından Sorgulanıyor
SEOUL, 4 Temmuz (Yonhap)
Güney Kore'nin ulusal sağlık sigortası sistemi, hızla yaşlanan toplumun zorluklarıyla karşı karşıyayken, evrensel kapsama alanında dünyanın en etkili yollarından biri olarak gösteriliyor.
Ulusal sağlık sistemi, 1977'de başlatılmasından 12 yıl sonra 1989'da tüm insanlar için evrensel kapsama alanı sağlamıştır. Bu, küresel sağlık sistemi tarihinde bir ülkede böyle kapsamlı bir hizmetin sağlandığı en kısa süredir.
Pek çok Avrupa ülkesinin kısa sürede Güney Kore'ye ulaşmasına 100 yıl kaldı, Japonya 36 yıl içinde aynı sonuçlara ulaştı.
2000 yılında hükumet, özel şirketlerde maaşlı kişileri, serbest meslek memurlarını ve hükumet yetkilileri ile öğretmenlerini kapsayan üç sağlık sigortası sistemini birbirine bağlamayı başardı. Birleşim, yardım ettikleri fonların, kendi hesabına çalışanlar için finansal olarak zorlanan sistemi desteklemek için kullanılmasını istemeyen kişilere rağmen meydana geldi.
Ulusal sağlık sigortası sistemi insanların sağlığına büyük katkıda bulunmuştur.
2014'te bir Güney Koreli hastaneyi ortalama 14,9 kez ziyaret etti. Bu oran Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) üye ülkeleri için ortalama 6.8 idi.
Ortalama bir Güney Koreli, 2014'te 16.5 gün boyunca hastaneye yatırılırken, bu oran OECD'ye kıyasla 6,8 gündür.
Hastanelere daha fazla erişimin yanı sıra, yaşam beklentisi 1977'de 65 yıldan 2014'te 82.2 yıla yükseldi. 2014'te OECD üyesi ülkeler için ortalama ömür beklentisi 80.6 idi.
Güney Kore'nin bebek ölüm hızı, 1.000 yeni doğmuş bebek başına 3.0 iken, OECD'nin 2014'teki oranı 6.1 idi.
Ancak Güney Kore'nin bu kat ettiği yol, bu yıl yüzde 6,12 sağlık sigortası prim oranına sahip ve bu oran Almanya için yüzde 15,5, Fransa'da yüzde 13,6 ve 2014'te Japonya için yüzde 10'dan çok daha düşük bir orana sahip.
Birleşmiş Milletler, 34 OECD üye ülkesinin beşincisi olan evrensel sağlık hizmetinin etkin bir şekilde uygulanması için örnek bir vaka olarak Güney Kore'yi gösterdi.
Bu gelişmelere rağmen, düşük bir doğum oranının yol açtığı hızla yaşlanan toplum, ülkenin 50 milyondan fazla insanın artan sayıda yaşlı nüfusla ve genç nüfusun azalmasıyla baş etmesi nedeniyle ulusal sağlık sisteminin sürdürülebilirliğini tehdit ediyor.
CIA Dünya Factbook'a göre Güney Kore'nin toplam doğurganlık hızı - bir kadının yaşamında taşıdığı ortalama çocuk sayısı - 2016'da sadece 1.25 seviyesinde kaldı.
Güney Kore, doğum oranı kategorisinde dünyadaki 224 ülkeden 220'inci sırada yer aldı.
![[Resim: 3qpNXA.jpg]](https://i.hizliresim.com/3qpNXA.jpg)
Doğumdan önce yapılan teşvik çabalarının yanı sıra, hükümetin hem hastalar hem de hastaneler tarafından atıklardan kurtulmak için sağlık prim ödeme sistemini yenilemesi öneriliyor.
Moon National School Üniversitesi Halk Sağlığı Enstitüsü eski başkanı Moon Ok-ryun, "Sağlık sigortasının finansal istikrarını sağlamak için hükümet, sigara ve içki vergilerinden bir kısmını sağlık sigortasına aktarmaya çalışmalıdır" dedi.
Dikkat çekilmesi gereken bir diğer husus, hastane faturalarının ulusal sağlık sistemi tarafından kapsanmasının OECD'nin yüzde 73.1'ine kıyasla geçtiğimiz yıllarda yaklaşık yüzde 60 olduğunu göstermesidir.
Düşük kapsam oranı, birçok insanda kolay olmasına rağmen, ticari sağlık sigortası piyasasının gelişimine neden olmuştur.
Hanehalkının yaklaşık yüzde 88,1'i ticari sağlık sigortası şirketlerine katılmış olup, Ulusal Sağlık Sigortası Kurumu (NHIS) tarafından yayınlanan istatistiklere göre ortalama hane halkı aylık primlerle 310,000 won (269 ABD doları) ödemiştir.
NHIS verilerine göre 2013'te, ülkenin toplam hane halkının yaklaşık yüzde 19,3'ü yıllık gelirlerinin yüzde 10'undan fazlasını tıbbi harcamalara harcadı.
NHIS şu anda 21 trilyon wonun üzerinde birikmiş rezerve sahiptir.
Bununla birlikte, NHIS'in harcamaları, hükümetin kanser, kalp hastalığı, serebrovasküler hastalık ve nadir ve tedavi edilemez hastalıklar gibi kritik hastalıklardan daha fazla para ödemeye karar vermesinden dolayı önümüzdeki yıllarda muhtemelen hızla artacaktır.
65 yaşın üstündeki kişilerin her yıl 500.000 kişi tarafından artıracağı ve yaşlı insanlar için NHIS harcamalarının oranının 2025 yılında yüzde 38.6 olan yüzde 49.3'e yükselmesi öngörülüyor.
Hükümet verilerine göre, hizmetin toplam masraflarının, geçen yıl 52.6 trilyon puandan 2014 yılında her yıl yüzde 8.7 artarak 100 trilyona yükselmesi bekleniyor. Bu gibi gelişmeler, ülkede ekonomik açıdan aktif olan insanların vergilerini ödeyebilecekleri miktarda azalması ile gerçekleşiyor.
NHIS yetkilisi, "Sistemin finansal sağlamlığını artırmak ve hastane faturaları için ödemelerin oranını artırmak amacıyla ulusal sağlık sisteminde reform yapmanın zamanı geldi" dedi.
Hükümet, NHIS'nin ulusal sağlık sigortası ücretleri için oranları ayarlamasını ve ticari sağlık sigortası pazarının ulusal sağlık sistemi için ek bir rol oynamasının yolunu açması gerektiğini söyledi.
By Hwang Doo-hyong
Kaynak
S. Kore'nin Sağlık Sigortası Sistemi Hızlı Yaşlanan Toplum Tarafından Sorgulanıyor
SEOUL, 4 Temmuz (Yonhap)
Güney Kore'nin ulusal sağlık sigortası sistemi, hızla yaşlanan toplumun zorluklarıyla karşı karşıyayken, evrensel kapsama alanında dünyanın en etkili yollarından biri olarak gösteriliyor.
Ulusal sağlık sistemi, 1977'de başlatılmasından 12 yıl sonra 1989'da tüm insanlar için evrensel kapsama alanı sağlamıştır. Bu, küresel sağlık sistemi tarihinde bir ülkede böyle kapsamlı bir hizmetin sağlandığı en kısa süredir.
Pek çok Avrupa ülkesinin kısa sürede Güney Kore'ye ulaşmasına 100 yıl kaldı, Japonya 36 yıl içinde aynı sonuçlara ulaştı.
2000 yılında hükumet, özel şirketlerde maaşlı kişileri, serbest meslek memurlarını ve hükumet yetkilileri ile öğretmenlerini kapsayan üç sağlık sigortası sistemini birbirine bağlamayı başardı. Birleşim, yardım ettikleri fonların, kendi hesabına çalışanlar için finansal olarak zorlanan sistemi desteklemek için kullanılmasını istemeyen kişilere rağmen meydana geldi.
Ulusal sağlık sigortası sistemi insanların sağlığına büyük katkıda bulunmuştur.
2014'te bir Güney Koreli hastaneyi ortalama 14,9 kez ziyaret etti. Bu oran Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) üye ülkeleri için ortalama 6.8 idi.
Ortalama bir Güney Koreli, 2014'te 16.5 gün boyunca hastaneye yatırılırken, bu oran OECD'ye kıyasla 6,8 gündür.
Hastanelere daha fazla erişimin yanı sıra, yaşam beklentisi 1977'de 65 yıldan 2014'te 82.2 yıla yükseldi. 2014'te OECD üyesi ülkeler için ortalama ömür beklentisi 80.6 idi.
Güney Kore'nin bebek ölüm hızı, 1.000 yeni doğmuş bebek başına 3.0 iken, OECD'nin 2014'teki oranı 6.1 idi.
Ancak Güney Kore'nin bu kat ettiği yol, bu yıl yüzde 6,12 sağlık sigortası prim oranına sahip ve bu oran Almanya için yüzde 15,5, Fransa'da yüzde 13,6 ve 2014'te Japonya için yüzde 10'dan çok daha düşük bir orana sahip.
Birleşmiş Milletler, 34 OECD üye ülkesinin beşincisi olan evrensel sağlık hizmetinin etkin bir şekilde uygulanması için örnek bir vaka olarak Güney Kore'yi gösterdi.
Bu gelişmelere rağmen, düşük bir doğum oranının yol açtığı hızla yaşlanan toplum, ülkenin 50 milyondan fazla insanın artan sayıda yaşlı nüfusla ve genç nüfusun azalmasıyla baş etmesi nedeniyle ulusal sağlık sisteminin sürdürülebilirliğini tehdit ediyor.
CIA Dünya Factbook'a göre Güney Kore'nin toplam doğurganlık hızı - bir kadının yaşamında taşıdığı ortalama çocuk sayısı - 2016'da sadece 1.25 seviyesinde kaldı.
Güney Kore, doğum oranı kategorisinde dünyadaki 224 ülkeden 220'inci sırada yer aldı.
![[Resim: 3qpNXA.jpg]](https://i.hizliresim.com/3qpNXA.jpg)
Doğumdan önce yapılan teşvik çabalarının yanı sıra, hükümetin hem hastalar hem de hastaneler tarafından atıklardan kurtulmak için sağlık prim ödeme sistemini yenilemesi öneriliyor.
Moon National School Üniversitesi Halk Sağlığı Enstitüsü eski başkanı Moon Ok-ryun, "Sağlık sigortasının finansal istikrarını sağlamak için hükümet, sigara ve içki vergilerinden bir kısmını sağlık sigortasına aktarmaya çalışmalıdır" dedi.
Dikkat çekilmesi gereken bir diğer husus, hastane faturalarının ulusal sağlık sistemi tarafından kapsanmasının OECD'nin yüzde 73.1'ine kıyasla geçtiğimiz yıllarda yaklaşık yüzde 60 olduğunu göstermesidir.
Düşük kapsam oranı, birçok insanda kolay olmasına rağmen, ticari sağlık sigortası piyasasının gelişimine neden olmuştur.
Hanehalkının yaklaşık yüzde 88,1'i ticari sağlık sigortası şirketlerine katılmış olup, Ulusal Sağlık Sigortası Kurumu (NHIS) tarafından yayınlanan istatistiklere göre ortalama hane halkı aylık primlerle 310,000 won (269 ABD doları) ödemiştir.
NHIS verilerine göre 2013'te, ülkenin toplam hane halkının yaklaşık yüzde 19,3'ü yıllık gelirlerinin yüzde 10'undan fazlasını tıbbi harcamalara harcadı.
NHIS şu anda 21 trilyon wonun üzerinde birikmiş rezerve sahiptir.
Bununla birlikte, NHIS'in harcamaları, hükümetin kanser, kalp hastalığı, serebrovasküler hastalık ve nadir ve tedavi edilemez hastalıklar gibi kritik hastalıklardan daha fazla para ödemeye karar vermesinden dolayı önümüzdeki yıllarda muhtemelen hızla artacaktır.
65 yaşın üstündeki kişilerin her yıl 500.000 kişi tarafından artıracağı ve yaşlı insanlar için NHIS harcamalarının oranının 2025 yılında yüzde 38.6 olan yüzde 49.3'e yükselmesi öngörülüyor.
Hükümet verilerine göre, hizmetin toplam masraflarının, geçen yıl 52.6 trilyon puandan 2014 yılında her yıl yüzde 8.7 artarak 100 trilyona yükselmesi bekleniyor. Bu gibi gelişmeler, ülkede ekonomik açıdan aktif olan insanların vergilerini ödeyebilecekleri miktarda azalması ile gerçekleşiyor.
NHIS yetkilisi, "Sistemin finansal sağlamlığını artırmak ve hastane faturaları için ödemelerin oranını artırmak amacıyla ulusal sağlık sisteminde reform yapmanın zamanı geldi" dedi.
Hükümet, NHIS'nin ulusal sağlık sigortası ücretleri için oranları ayarlamasını ve ticari sağlık sigortası pazarının ulusal sağlık sistemi için ek bir rol oynamasının yolunu açması gerektiğini söyledi.
By Hwang Doo-hyong
Kaynak
You're a sky
full of stars
![[Resim: 0E8dXo.gif]](https://i.hizliresim.com/0E8dXo.gif)
full of stars
![[Resim: 0E8dXo.gif]](https://i.hizliresim.com/0E8dXo.gif)