10-06-2018, Saat: 13:50
Korean Art
Kore Sanatı
![[Resim: Y6v9Dl.jpg]](https://i.hizliresim.com/Y6v9Dl.jpg)
Koreli insanlar tarafından yüzyıllar boyunca üretilen, resim, hat sanatı, çanak çömlek, heykel, vernik ve ince veya dekoratif görsel sanatlar. (Kore mimarisine değinilmekle birlikte, ayrı bir makalenin konusu da budur.)
Genel özellikleri
Kore yarımadasında yaşayan halk tarafından üretilen sanat, geleneksel olarak Çin ve Japonya sanatı ile estetik kavramları, motifleri, teknikleri ve biçimleri paylaşılmıştır. Yine de kendine özgü bir tarz geliştirdi. Kore sanatının güzelliği ve sanatçılarının gücü, sadelik, kendiliğindenlik ve doğa ile uyum duygusunda yatıyordu.
Kore sanatının çağlar boyunca temel eğilimi natüristiktir, Üç Krallık dönemi (C.57 BCE– 668 CE) kadar erken bir zamanda ortaya çıkmış ancak Birleşik veya Büyük Silla (Kore: Shinla) dönemi tarafından tam olarak kurulmuş olan bir özelliktir. (668-935). Doğayı kabul etmenin geleneksel tavrı, basit ve yersiz olanlar için son derece gelişmiş bir beğeni ile sonuçlanmıştır. Örneğin, Koreli sanatçılar, odun tanelerinin doğal desenleri gibi, hammaddelerin doğal güzelliğini tercih ettiler. Kore çömlekçi, yüzeylerinin, kıvrımlarının veya şekillerinin mekanik mükemmelliği konusunda karakteristik olarak ilgisizdi. Onun endişesi, materyallerinin ve ortamının doğal veya doğal özelliklerini ortaya çıkarmaktı. Bu nedenle çömlekçiler bilinçsizce ve doğal olarak çalışarak, yalınlık ve sanatsal ayrıcalık yaratma savaşları üretebildiler.
Sadelik sadece şekil ekonomisine değil, dekoratif motiflerin ve cihazların kullanımına da uygulanmıştır. Kore sanatında insan elinin müdahalesi en az sınırlandırılmıştır. Örneğin, bir çiçeğin tek bir sapı, beyaz porselen vazo veya şişenin yan tarafındaki mavi bir ince gölgede çekilebilir, ancak hiçbir zaman sadece boş bir alanı doldurma arzusundan alınamaz. Etki, beyaz arka planı büyütmek için tercih edilir.
Aşırılıklardan kaçınmak, Kore sanatında başka bir karakteristik gelenektir. Aşırı doğrusallık, aşırı eğriselcilik kadar beğenilmemişti. Bir Song hanedanının (960–1279) Çin çantasının düz kıvrımlı çizgisi, Koryŏ dönemindeki bir Kore çanağında (918-1392) zarif, mütevazi bir eğriye dönüşür. Keskin kıvrımlı Çin çatısı, Kore mimarisinde hafif eğimli bir çatıya dönüştürülür. Keskin açılar, güçlü çizgiler, dik düzlemler ve garish renkler hep kaçınılmalıdır. Kore sanatının bir parçasının genel etkisi genellikle yumuşak olmasıdır. Akıcı çizgilerden oluşan bir sanattır. En çarpıcı olan şey, sessiz iç uyum kadar ritim değildir.
Stilistik ve Tarihsel Gelişim
Biçimlendirme dönemi
Hem arkeolojik hem de dilbilimsel kanıtlar, Koreli insanların orijinal olarak Sibirya'dan Mançurya yoluyla Kore yarımadasına yayıldığını göstermektedir. Yarımadanın her yerinde Paleolitik ve Neolitik dönemlere tarihlenen tarih öncesi yerler bulunur.
Kore kültürüne yönelik Sporadik Çin etkisi, Neolitik Dönem'in sonlarında başladı, ancak bu etki, Kuzeybatı Kore'deki Han İmparatorluğu'nun kolonilerinin 108 BCE'sinde kurulma ile yoğunlaştı. Bunların en bilinenleri P’yngyang yakınlarındaki Nangnang (Çin: Lelang) idi. Bu Çin kültür merkezinden, çömlek eritme ve çömlekçilik yapımı gibi gelişmiş çömlekçilik teknikleri, bir çömlekçi çarkı ve kapalı fırın kullanımı gibi yarımadaya yayılmıştır.
M.Ö. 6. binyılda üretilen en eski Neolitik çanak çömlekler, yükseltilmiş yatay çizgilerle süslenmiş düz tabanlı, kenarın etrafında zikzak desen ya da yatay çizgiler ya da tırnak işaretleri şeklinde yatay çizgilerdir. 5. binyılda BCE, karakteristik olarak, sivri uçlu veya yuvarlatılmış bir tabana ve sünek, etkilenmiş veya sürüklenmiş noktalar ile üretilen, balıksırtı, menderes ve eşmerkezli yarım daire biçimlerinin genel geometrik desenlerini karakterize eden tarak-desen çanak çömlek olarak bilinen evrime dönüşmüştür. Bu Neolitik çömleklerin doğrusal, soyut eğilimi temel olarak tarih öncesi Sibirya sanatı geleneğine düşer.
![[Resim: moGDX8.jpg]](https://i.hizliresim.com/moGDX8.jpg)
Amsa-dong prehistorik yerleşmesinden Neolitik tarak-desen çanak çömlek, Seul, c. 4. binyıl BCE; Seul, Kyung Hee Üniversitesi Müzesi'nde. Yükseklik 40.5 cm. Kyŏnghee Üniversitesi Müzesi, Seul
İzleyen Tunç Çağı'nda (c. 1000–300 BCE) ve Erken Demir Çağı'nda (s. 300–1 BCE) daha yüksek kalitede çömlek türleri ortaya çıkmıştır. Çin boyalı çanak çömleklerinden elde edilen boyalı parçalar kuzey Kore'de bulunurken, yarımadanın diğer alanlarında yüzey dekorasyonundan yoksun olan eşyalar kullanılmıştır. Oturmuş ya da ayakta duran şamanistik tanrıların kil, kemik ya da taş figürleri, doğurganlık ve servet elde etmek için cazibesi olarak kullanılan küçük kil domuzları gibi Musan ve Kulp’o-ri gibi kuzeydoğu bölgelerinde üretilmiştir. Domuzlar gerçekçi bir şekilde işlenir, hatta bazıları gerçek domuz tüylerini tutmak için kullanılan küçük deliklere bile sahiptir.
Bu süre zarfında Kore'de bronz ve demir işleme merkezleri kuruldu. En nihayetinde Sibirya kökenli bronz hançerler, aynalar ve delikli kutup süsleri yapıldı. Hançerler Avrasya bozkırlarının İskit halkları tarafından yaygın olarak kullanılan tiptedir. Aynalar aynı zamanda, Çince olmayan bir tipe de sahipti, ikiz kulplar, ince bir şekilde, ince bir şekilde tasarlanmış üçgenlerden oluşan sıkı bir şekilde oluşturulmuş geometrik bir tasarıma karşı merkezden biraz uzakta. Taranmış üçgen motif, geniş Avrasya kıtasına, Avusturya'daki Hallstatt'tan Sibirya'nın üst Yenisey Nehri vadisindeki Minusinsk'e kadar yayıldı. Tasarım, Han-öncesi Çin'in Huai tarzı aynalarından bir yenilikti.
Bronz ayna
![[Resim: g6kGb0.jpg]](https://i.hizliresim.com/g6kGb0.jpg)
Bronz ayna, c. 300 BCE, Erken Demir Çağı; Seul, Soongsil Üniversitesi'nde Kore Hıristiyan Müzesi'nde. Seul 21.2 cm. Soongsil Üniversitesi, Seul'deki Kore Hristiyan Müzesi
Tarih öncesi Kore'de Sibirya sanat geleneğine dair daha fazla kanıt, 1970 yılında Güney Kore'nin güneydoğu kıyısındaki Pan’gudae'de bulunan kayaya oyulmuş bir resimde görülebilir. Balinalar, yunuslar, kaplanlar, kurtlar ve geyikler de dahil olmak üzere gagalanmış çizgi çizimleri ve hayvanların silüetleri, kayaların pürüzsüz dikey yüzeyi (8x2 metre) üzerinde tasvir edilmiştir. Hayvanların bir kısmı Sibirya kaya sanatının sözde X-ışını tarzında ağızdan anüse doğru bir “yaşam çizgisi” içerir. Bir şaman, avcı ve bir balıkçı da tasvir edilmiştir.
Kaynak
Çeviri: Duiguu
Kore Sanatı
![[Resim: Y6v9Dl.jpg]](https://i.hizliresim.com/Y6v9Dl.jpg)
Koreli insanlar tarafından yüzyıllar boyunca üretilen, resim, hat sanatı, çanak çömlek, heykel, vernik ve ince veya dekoratif görsel sanatlar. (Kore mimarisine değinilmekle birlikte, ayrı bir makalenin konusu da budur.)
Genel özellikleri
Kore yarımadasında yaşayan halk tarafından üretilen sanat, geleneksel olarak Çin ve Japonya sanatı ile estetik kavramları, motifleri, teknikleri ve biçimleri paylaşılmıştır. Yine de kendine özgü bir tarz geliştirdi. Kore sanatının güzelliği ve sanatçılarının gücü, sadelik, kendiliğindenlik ve doğa ile uyum duygusunda yatıyordu.
Kore sanatının çağlar boyunca temel eğilimi natüristiktir, Üç Krallık dönemi (C.57 BCE– 668 CE) kadar erken bir zamanda ortaya çıkmış ancak Birleşik veya Büyük Silla (Kore: Shinla) dönemi tarafından tam olarak kurulmuş olan bir özelliktir. (668-935). Doğayı kabul etmenin geleneksel tavrı, basit ve yersiz olanlar için son derece gelişmiş bir beğeni ile sonuçlanmıştır. Örneğin, Koreli sanatçılar, odun tanelerinin doğal desenleri gibi, hammaddelerin doğal güzelliğini tercih ettiler. Kore çömlekçi, yüzeylerinin, kıvrımlarının veya şekillerinin mekanik mükemmelliği konusunda karakteristik olarak ilgisizdi. Onun endişesi, materyallerinin ve ortamının doğal veya doğal özelliklerini ortaya çıkarmaktı. Bu nedenle çömlekçiler bilinçsizce ve doğal olarak çalışarak, yalınlık ve sanatsal ayrıcalık yaratma savaşları üretebildiler.
Sadelik sadece şekil ekonomisine değil, dekoratif motiflerin ve cihazların kullanımına da uygulanmıştır. Kore sanatında insan elinin müdahalesi en az sınırlandırılmıştır. Örneğin, bir çiçeğin tek bir sapı, beyaz porselen vazo veya şişenin yan tarafındaki mavi bir ince gölgede çekilebilir, ancak hiçbir zaman sadece boş bir alanı doldurma arzusundan alınamaz. Etki, beyaz arka planı büyütmek için tercih edilir.
Aşırılıklardan kaçınmak, Kore sanatında başka bir karakteristik gelenektir. Aşırı doğrusallık, aşırı eğriselcilik kadar beğenilmemişti. Bir Song hanedanının (960–1279) Çin çantasının düz kıvrımlı çizgisi, Koryŏ dönemindeki bir Kore çanağında (918-1392) zarif, mütevazi bir eğriye dönüşür. Keskin kıvrımlı Çin çatısı, Kore mimarisinde hafif eğimli bir çatıya dönüştürülür. Keskin açılar, güçlü çizgiler, dik düzlemler ve garish renkler hep kaçınılmalıdır. Kore sanatının bir parçasının genel etkisi genellikle yumuşak olmasıdır. Akıcı çizgilerden oluşan bir sanattır. En çarpıcı olan şey, sessiz iç uyum kadar ritim değildir.
Stilistik ve Tarihsel Gelişim
Biçimlendirme dönemi
Hem arkeolojik hem de dilbilimsel kanıtlar, Koreli insanların orijinal olarak Sibirya'dan Mançurya yoluyla Kore yarımadasına yayıldığını göstermektedir. Yarımadanın her yerinde Paleolitik ve Neolitik dönemlere tarihlenen tarih öncesi yerler bulunur.
Kore kültürüne yönelik Sporadik Çin etkisi, Neolitik Dönem'in sonlarında başladı, ancak bu etki, Kuzeybatı Kore'deki Han İmparatorluğu'nun kolonilerinin 108 BCE'sinde kurulma ile yoğunlaştı. Bunların en bilinenleri P’yngyang yakınlarındaki Nangnang (Çin: Lelang) idi. Bu Çin kültür merkezinden, çömlek eritme ve çömlekçilik yapımı gibi gelişmiş çömlekçilik teknikleri, bir çömlekçi çarkı ve kapalı fırın kullanımı gibi yarımadaya yayılmıştır.
M.Ö. 6. binyılda üretilen en eski Neolitik çanak çömlekler, yükseltilmiş yatay çizgilerle süslenmiş düz tabanlı, kenarın etrafında zikzak desen ya da yatay çizgiler ya da tırnak işaretleri şeklinde yatay çizgilerdir. 5. binyılda BCE, karakteristik olarak, sivri uçlu veya yuvarlatılmış bir tabana ve sünek, etkilenmiş veya sürüklenmiş noktalar ile üretilen, balıksırtı, menderes ve eşmerkezli yarım daire biçimlerinin genel geometrik desenlerini karakterize eden tarak-desen çanak çömlek olarak bilinen evrime dönüşmüştür. Bu Neolitik çömleklerin doğrusal, soyut eğilimi temel olarak tarih öncesi Sibirya sanatı geleneğine düşer.
![[Resim: moGDX8.jpg]](https://i.hizliresim.com/moGDX8.jpg)
Amsa-dong prehistorik yerleşmesinden Neolitik tarak-desen çanak çömlek, Seul, c. 4. binyıl BCE; Seul, Kyung Hee Üniversitesi Müzesi'nde. Yükseklik 40.5 cm. Kyŏnghee Üniversitesi Müzesi, Seul
İzleyen Tunç Çağı'nda (c. 1000–300 BCE) ve Erken Demir Çağı'nda (s. 300–1 BCE) daha yüksek kalitede çömlek türleri ortaya çıkmıştır. Çin boyalı çanak çömleklerinden elde edilen boyalı parçalar kuzey Kore'de bulunurken, yarımadanın diğer alanlarında yüzey dekorasyonundan yoksun olan eşyalar kullanılmıştır. Oturmuş ya da ayakta duran şamanistik tanrıların kil, kemik ya da taş figürleri, doğurganlık ve servet elde etmek için cazibesi olarak kullanılan küçük kil domuzları gibi Musan ve Kulp’o-ri gibi kuzeydoğu bölgelerinde üretilmiştir. Domuzlar gerçekçi bir şekilde işlenir, hatta bazıları gerçek domuz tüylerini tutmak için kullanılan küçük deliklere bile sahiptir.
Bu süre zarfında Kore'de bronz ve demir işleme merkezleri kuruldu. En nihayetinde Sibirya kökenli bronz hançerler, aynalar ve delikli kutup süsleri yapıldı. Hançerler Avrasya bozkırlarının İskit halkları tarafından yaygın olarak kullanılan tiptedir. Aynalar aynı zamanda, Çince olmayan bir tipe de sahipti, ikiz kulplar, ince bir şekilde, ince bir şekilde tasarlanmış üçgenlerden oluşan sıkı bir şekilde oluşturulmuş geometrik bir tasarıma karşı merkezden biraz uzakta. Taranmış üçgen motif, geniş Avrasya kıtasına, Avusturya'daki Hallstatt'tan Sibirya'nın üst Yenisey Nehri vadisindeki Minusinsk'e kadar yayıldı. Tasarım, Han-öncesi Çin'in Huai tarzı aynalarından bir yenilikti.
Bronz ayna
![[Resim: g6kGb0.jpg]](https://i.hizliresim.com/g6kGb0.jpg)
Bronz ayna, c. 300 BCE, Erken Demir Çağı; Seul, Soongsil Üniversitesi'nde Kore Hıristiyan Müzesi'nde. Seul 21.2 cm. Soongsil Üniversitesi, Seul'deki Kore Hristiyan Müzesi
Tarih öncesi Kore'de Sibirya sanat geleneğine dair daha fazla kanıt, 1970 yılında Güney Kore'nin güneydoğu kıyısındaki Pan’gudae'de bulunan kayaya oyulmuş bir resimde görülebilir. Balinalar, yunuslar, kaplanlar, kurtlar ve geyikler de dahil olmak üzere gagalanmış çizgi çizimleri ve hayvanların silüetleri, kayaların pürüzsüz dikey yüzeyi (8x2 metre) üzerinde tasvir edilmiştir. Hayvanların bir kısmı Sibirya kaya sanatının sözde X-ışını tarzında ağızdan anüse doğru bir “yaşam çizgisi” içerir. Bir şaman, avcı ve bir balıkçı da tasvir edilmiştir.
Kaynak
Çeviri: Duiguu
☆♡ Duygu ♡☆