13-07-2016, Saat: 22:43
Constitution of South Korea
![[Resim: R3Z88G.png]](http://i.hizliresim.com/R3Z88G.png)
Kore Cumhuriyeti Anayasası (대한민국 헌법) temel yasadır. 17 Temmuz 1948 tarihinde yürürlüğe girmiştir ve son olarak 29 Ekim 1987 tarihinde revize edilmiştir.
Tarihi
Cumhurbaşkanlığı merkezi kontrolü için sağlanan Dr. Chin-O Yu tarafından kaleme alınan Güney Kore'nin ilk anayasası 1948 Anayasası’dır. Başlangıçta Weimar sistemine dayanmaktadır. Dokuz defa değiştirilmiş ve neredeyse tamamen beş kez (1960, 1962, 1972, 1980, 1987 anayasaları) yeniden yazılmıştır. 1919 yılında Kore Geçici Hükümeti, Kore için bir anayasayı resmen ilan etti ancak Sömürge Kore'de başarısız oldu.
1949 Anayasası’nda ilk doğrudan cumhurbaşkanlığı seçimleri ve iki meclisli yasamayı sağlayan Syngman Rhee'nin yeniden seçilmesi için 1952 yılında değişiklik yapıldı. Bu şiddetli tartışmalar sonrasında prosedür ile ilgili usulsüzlükler geçildi. 1954 yılında, Rhee yine kendisi için dönem sınırlarını kaldırmaya ve kapitalist ekonomik modeli vurgulayan bir değişiklik yapılmasına zorladı.
Bu hareketlere karşı yaygın halk protestoları karşısında, İkinci Cumhuriyet kabinesi göstermelik bir başkan, iki meclisli yasama, seçim komisyonu ve Anayasa komisyonu oluşturarak daha demokratik olan 1960 Anayasası’nı başlattı. Aynı zamanda anayasa mahkemesi yargıçlarının ve il valilerinin doğal hukuk temelli bireysel hakları seçimlerde sağlandı.
1961 yılında Park Chung-hee, 16 Mayıs darbesi ile 1960 versiyonunu iptal etti ve 1962 yılında Üçüncü Cumhuriyet Anayasası, sözde yargısal denetim fonksiyonları gibi Amerika Birleşik Devletleri Anayasası’na ilave benzerlikler ile kabul edildi. 1972 yılında Park, yaptığı kuralları Dördüncü Cumhuriyet Anayasa ile uzattı yetkilerini (neredeyse diktatörce) temizleyerek başkana verdi ve altı yıllık görev süresince sınırsız sayıda çalışma için izin vererek Yusin Anayasası çağrısında bulundu.
Park, 1979 yılında öldürüldükten sonra Beşinci Cumhuriyet, Başkan Chun Doo-hwan döneminde 1980 Anayasası ile başladı. Cumhurbaşkanının yetkilerine biraz sınırlama getirildi ve o, yedi yıllık dönem sonrasında yeniden seçimlerden men edildi.
1987 demokrasi yanlısı protestolar (Haziran Demokrasi Hareketi) ile Altıncı Cumhuriyet için 1988 Anayasası kabul edildi. Anayasa tasarısı, Roh Tae-Woo cumhurbaşkanı olarak göreve başladığı 25 Şubat 1988 tarihinde yürürlüğe girdi, 12 Ekim 1987 tarihinde Millet Meclisi’nden geçti ve 28 Ekim'deki ulusal bir referandumda yüzde 93 ile onaylandı.
Yapısı
Bir önsözden 130 makale ve ek hükümlerinden oluşan anayasa, başkan ve seçilmiş bir başbakan tarafından yönetilen bir yürütme sağlamaktadır, tek kamaralı bir yasama Millet Meclisi olarak adlandırılır ve Anayasa Mahkemesi, Yargıtay ve alt mahkemelerden oluşur.
Başkan doğrudan halkoyuyla seçilir ve süre beş yıllık tek bir dönem ile sınırlıdır. Başbakan, Millet Meclisi onayıyla Cumhurbaşkanı tarafından atanır. Anayasa'da gerekli olmasa da Cumhurbaşkanı da kabine üyelerini atar. Devlet Başkanı Kim Dae-jung, kabine sistemini değiştirmiştir.
Millet Meclisi, dört yıllık bir dönem için seçilirken en az 200 (halen 300) üyeden oluşur. Yargıtay başkanı, adalet başkanı tarafından atanır ve Millet Meclisi onayı ile ana adalet tavsiyesi üzerine cumhurbaşkanı tarafından 13 diğer yargıç atanabilir. Cumhurbaşkanı altı yıllık dönem için hizmet vermektedir.
Anayasa, "Kore Yarımadası ve komşu adaların" ve Kore Cumhuriyeti‘nin birleşmesini talep etme ve formüle etme ve özgürlük ilkelerine dayalı barışçı birleşme politikasını yürütecektir." ifadeleriyle oluşturulan kendi bölgelerindeki Güney Kore demokratik cumhuriyetini açıklamaktadır. Burada "özgürlük ve demokrasi"nin Kore'de ne anlama geldiği üzerinde anlaşmazlıklar çıkmıştır, ancak anayasa liberal demokraside kullanılan (자유 민주적 기본 질서) kelimesinin doğrudan çevirisini kullanmıştır.
Bireysel Haklar
Güney Kore Haklar Bildirgesi (veya temel hak) Anayasası, BÖLÜM 2. HAK VE VATANDAŞLARIN GÖREVLERİ (4-687) önleyici kısıtlamalar altında ya da yasayla öngörülen durumların dışında istemsiz çalışmaya maruz bırakılırsa ceza olmayabilir. Gözaltına alınan veya tutuklanan kişiler, bir avukata gitmeli ve onların hakkında aile üyeleri haberdar edilmelidir. İzin belgeleri "prosedürlere uygun" bir yargıç tarafından verilmiş olması gerekir ve suçlanan kişiler bazı durumlarda haksız tutuklama davası açabilir.
Ancak, bireysel haklar süreci hakları kısıtlayan Ulusal Güvenlik Yasası da dahil olmak üzere diğer anayasal hükümler ve önceden var olan yasalar tarafından nitelendirilir.
Ekonomik Hükümler
Madde 119’da istikrarlı ve dengeli büyüme oranları ve "gelirin uygun dağılımı" ve "ekonomik gücün kötüye" gitmesinin önlenmesi hedefleri hükümet olarak açıkça listelenmiştir. Aynı maddede "ekonomik birimler arasında uyum yoluyla ekonomiyi demokratikleştirmek" için düzenleyici hedef olan Kore geleneksel değerlerinin güçlü yaygınlığı ve siyaset ve ekonomi arasındaki yakın ilişkisi yansıtılır. Madde 125’de stratejik alan olarak dış ticarette belirlenen teşvik düzenlenecek ve hükümet tarafından koordine edilecektir.
Anayasa, çalışma koşullarının ve asgari ücretin düzenlenmesini gerektiren iş için çalışma hakkı ve görevini onaylamaktadır. İşçiler bağımsız örgütlenme, toplu görüşme ve kollektif eylem hakkına sahiptir.
Anayasa Mahkemesi
1987 değişikliğinin ardından, Anayasa Mahkemesi Eylül 1988 yılında kurulmuştur. Avrupa modeline dayanarak, toplum kuruluşları arasındaki anlaşmazlıklar, Anayasa şikayetleri bireyler, meclis soruşturması ve siyasi partilerin kapatılması tarafından açılan yasaların anayasayı belirlediği özel bir mahkemedir. Daha önce anayasalar yargı denetimiyle çeşitli formları sağlardı, ancak yargı gerçek bağımsızlığı kullanmadı.
Mahkemenin dokuz yargıcı altı yıllık yenilenebilir dönemde hizmet vermektedir. Aralık 2004 itibariyle mahkeme, anayasaya 418 yasayı bildirdi ve yaklaşık 214 hükümet eylemini iptal etti.
Kaynak
![[Resim: R3Z88G.png]](http://i.hizliresim.com/R3Z88G.png)
Kore Cumhuriyeti Anayasası (대한민국 헌법) temel yasadır. 17 Temmuz 1948 tarihinde yürürlüğe girmiştir ve son olarak 29 Ekim 1987 tarihinde revize edilmiştir.
Tarihi
Cumhurbaşkanlığı merkezi kontrolü için sağlanan Dr. Chin-O Yu tarafından kaleme alınan Güney Kore'nin ilk anayasası 1948 Anayasası’dır. Başlangıçta Weimar sistemine dayanmaktadır. Dokuz defa değiştirilmiş ve neredeyse tamamen beş kez (1960, 1962, 1972, 1980, 1987 anayasaları) yeniden yazılmıştır. 1919 yılında Kore Geçici Hükümeti, Kore için bir anayasayı resmen ilan etti ancak Sömürge Kore'de başarısız oldu.
1949 Anayasası’nda ilk doğrudan cumhurbaşkanlığı seçimleri ve iki meclisli yasamayı sağlayan Syngman Rhee'nin yeniden seçilmesi için 1952 yılında değişiklik yapıldı. Bu şiddetli tartışmalar sonrasında prosedür ile ilgili usulsüzlükler geçildi. 1954 yılında, Rhee yine kendisi için dönem sınırlarını kaldırmaya ve kapitalist ekonomik modeli vurgulayan bir değişiklik yapılmasına zorladı.
Bu hareketlere karşı yaygın halk protestoları karşısında, İkinci Cumhuriyet kabinesi göstermelik bir başkan, iki meclisli yasama, seçim komisyonu ve Anayasa komisyonu oluşturarak daha demokratik olan 1960 Anayasası’nı başlattı. Aynı zamanda anayasa mahkemesi yargıçlarının ve il valilerinin doğal hukuk temelli bireysel hakları seçimlerde sağlandı.
1961 yılında Park Chung-hee, 16 Mayıs darbesi ile 1960 versiyonunu iptal etti ve 1962 yılında Üçüncü Cumhuriyet Anayasası, sözde yargısal denetim fonksiyonları gibi Amerika Birleşik Devletleri Anayasası’na ilave benzerlikler ile kabul edildi. 1972 yılında Park, yaptığı kuralları Dördüncü Cumhuriyet Anayasa ile uzattı yetkilerini (neredeyse diktatörce) temizleyerek başkana verdi ve altı yıllık görev süresince sınırsız sayıda çalışma için izin vererek Yusin Anayasası çağrısında bulundu.
Park, 1979 yılında öldürüldükten sonra Beşinci Cumhuriyet, Başkan Chun Doo-hwan döneminde 1980 Anayasası ile başladı. Cumhurbaşkanının yetkilerine biraz sınırlama getirildi ve o, yedi yıllık dönem sonrasında yeniden seçimlerden men edildi.
1987 demokrasi yanlısı protestolar (Haziran Demokrasi Hareketi) ile Altıncı Cumhuriyet için 1988 Anayasası kabul edildi. Anayasa tasarısı, Roh Tae-Woo cumhurbaşkanı olarak göreve başladığı 25 Şubat 1988 tarihinde yürürlüğe girdi, 12 Ekim 1987 tarihinde Millet Meclisi’nden geçti ve 28 Ekim'deki ulusal bir referandumda yüzde 93 ile onaylandı.
Yapısı
Bir önsözden 130 makale ve ek hükümlerinden oluşan anayasa, başkan ve seçilmiş bir başbakan tarafından yönetilen bir yürütme sağlamaktadır, tek kamaralı bir yasama Millet Meclisi olarak adlandırılır ve Anayasa Mahkemesi, Yargıtay ve alt mahkemelerden oluşur.
Başkan doğrudan halkoyuyla seçilir ve süre beş yıllık tek bir dönem ile sınırlıdır. Başbakan, Millet Meclisi onayıyla Cumhurbaşkanı tarafından atanır. Anayasa'da gerekli olmasa da Cumhurbaşkanı da kabine üyelerini atar. Devlet Başkanı Kim Dae-jung, kabine sistemini değiştirmiştir.
Millet Meclisi, dört yıllık bir dönem için seçilirken en az 200 (halen 300) üyeden oluşur. Yargıtay başkanı, adalet başkanı tarafından atanır ve Millet Meclisi onayı ile ana adalet tavsiyesi üzerine cumhurbaşkanı tarafından 13 diğer yargıç atanabilir. Cumhurbaşkanı altı yıllık dönem için hizmet vermektedir.
Anayasa, "Kore Yarımadası ve komşu adaların" ve Kore Cumhuriyeti‘nin birleşmesini talep etme ve formüle etme ve özgürlük ilkelerine dayalı barışçı birleşme politikasını yürütecektir." ifadeleriyle oluşturulan kendi bölgelerindeki Güney Kore demokratik cumhuriyetini açıklamaktadır. Burada "özgürlük ve demokrasi"nin Kore'de ne anlama geldiği üzerinde anlaşmazlıklar çıkmıştır, ancak anayasa liberal demokraside kullanılan (자유 민주적 기본 질서) kelimesinin doğrudan çevirisini kullanmıştır.
Bireysel Haklar
Güney Kore Haklar Bildirgesi (veya temel hak) Anayasası, BÖLÜM 2. HAK VE VATANDAŞLARIN GÖREVLERİ (4-687) önleyici kısıtlamalar altında ya da yasayla öngörülen durumların dışında istemsiz çalışmaya maruz bırakılırsa ceza olmayabilir. Gözaltına alınan veya tutuklanan kişiler, bir avukata gitmeli ve onların hakkında aile üyeleri haberdar edilmelidir. İzin belgeleri "prosedürlere uygun" bir yargıç tarafından verilmiş olması gerekir ve suçlanan kişiler bazı durumlarda haksız tutuklama davası açabilir.
Ancak, bireysel haklar süreci hakları kısıtlayan Ulusal Güvenlik Yasası da dahil olmak üzere diğer anayasal hükümler ve önceden var olan yasalar tarafından nitelendirilir.
Ekonomik Hükümler
Madde 119’da istikrarlı ve dengeli büyüme oranları ve "gelirin uygun dağılımı" ve "ekonomik gücün kötüye" gitmesinin önlenmesi hedefleri hükümet olarak açıkça listelenmiştir. Aynı maddede "ekonomik birimler arasında uyum yoluyla ekonomiyi demokratikleştirmek" için düzenleyici hedef olan Kore geleneksel değerlerinin güçlü yaygınlığı ve siyaset ve ekonomi arasındaki yakın ilişkisi yansıtılır. Madde 125’de stratejik alan olarak dış ticarette belirlenen teşvik düzenlenecek ve hükümet tarafından koordine edilecektir.
Anayasa, çalışma koşullarının ve asgari ücretin düzenlenmesini gerektiren iş için çalışma hakkı ve görevini onaylamaktadır. İşçiler bağımsız örgütlenme, toplu görüşme ve kollektif eylem hakkına sahiptir.
Anayasa Mahkemesi
1987 değişikliğinin ardından, Anayasa Mahkemesi Eylül 1988 yılında kurulmuştur. Avrupa modeline dayanarak, toplum kuruluşları arasındaki anlaşmazlıklar, Anayasa şikayetleri bireyler, meclis soruşturması ve siyasi partilerin kapatılması tarafından açılan yasaların anayasayı belirlediği özel bir mahkemedir. Daha önce anayasalar yargı denetimiyle çeşitli formları sağlardı, ancak yargı gerçek bağımsızlığı kullanmadı.
Mahkemenin dokuz yargıcı altı yıllık yenilenebilir dönemde hizmet vermektedir. Aralık 2004 itibariyle mahkeme, anayasaya 418 yasayı bildirdi ve yaklaşık 214 hükümet eylemini iptal etti.
Kaynak