26-10-2017, Saat: 18:03
Confucian Ideals Reflected in Paintings of The Choson Kingdom
Yazar: Kumja Paik Kim
Kore Sanat Küratörü (emeritus), Asya Sanatı Müzesi, San Francisco
![[Resim: DyPvDl.jpg]](https://i.hizliresim.com/DyPvDl.jpg)
Tanıtım
Choson hanedanında (1392 - 1910) Konfüçyüs öğretilerinin çekirdeğinde, genel olarak "Üç Tahvil ve Beş İlişki" (Samgang Oryun) olarak bilinen etik standartlar ve ahlaki değerler vardı. Beş İlişki insan ilişkisinin önemini vurgularken; 1) hükümdar ve konu, 2) baba ve oğul, 3) ağabey ve küçük kardeş, 4) karı-koca ve 5) arkadaşlar, Üç Tahvil ise; 1) hükümdar ve konu, 2) baba ve oğul, 3) karı-koca arasındaki bağları temsil eder. "Üç Tahvil ve Beş İlişki"de savunulan erdemler, halkın davranış ve tutumlarını derinden etkilemiştir.
Munjado (İmgeler veya Karakterlerin Boyanması)
Her ne kadar araştırmacılar tarafından üretilen mürekkep tablolar ve hatlar Konfüçyüs felsefesinin çeşitli yönlerine değinmiş olsa da, Konfüçyüs öğretilerinin Choson hanedanının görsel kültürüne etkisi sekiz ideogramın resimleri gibi işlerde daha kolay anlaşılabilir. Yaygın olarak Munjado (munja: resim yapımında imgesellik veya karakter) olarak bilinirler ve Kore evlerinin odalarını (Sarangchae) süslemek için kullanılmışlardır. En yüksek Konfüçyüs erdemlerini temsil eden sekiz ideogram, 1) kutsal dindarlık (hyo), 2) kardeşçe aşk (che), 3) sadakat (ch'ung), 4) güven (shin), 5) uygunluk (yae) 6) dürüstlük veya adalet (ŭi), 7) tevazu veya dürüstlük (yom) ve 8) hassasiyet veya utanç hissi (chi). Karakterler her zaman aynı sırayla yazıldığından, Munjado'ya ilk iki karakteri temsil eden Hyochedo da denir.
Öğretim görevlisi Ho Mok'un (1595 – 1682) mühür yazısı ile sekiz ideogramı içeren dört panelli bir paravana hayatta kalmıştır. Bu paravana bize onun sadece zarif ve sade kaligrafi tarzı yazısını takdir etmekle kalmıyor, aynı zamanda çeşitli bilgiler edinmemizi sağlıyor. İlk olarak, Ho Mok'un bu ideogramları ünlü olduğu mühür betiğine yazdığı gibi onları düzenli ya da standart, bitişik ve taslak ya da çim harfleri gibi diğer kaligrafik senaryolara da yazmış olmalıydı. Herkes, ilk önce normal veya standart betik yazmayı öğrenmeye başladığından beri ilk eserlerini normal ya da standart betikte yazmış olmalıdır.
İkincisi, hat sanatının Ho Mok'un hayatında önemli olmasından ötürü, hat sanatını en yüksek görsel sanat biçimi olarak kabul eden ve onu resim üzerine yerleştiren Choson soylularının (yangban) yaşamında da önemli bir yer tutmuştur. Bu nedenle, hem eski hem de yeni bestelenmiş pek çok şiir, kaligrafide kendi yeteneklerini sınayan veya ustalıkla aydınlatan akademisyenlerce yazılmıştır. Sekiz karakteri temsil eden en eski eserler sadece mürekkeple yazılmış olmalı, kaligrafik formların güzelliğini ve ciddiyetini vurgulamış olmalıydı.
Son olarak, Ho Mok'un sekiz karakteri dört panelli bir paravana monte edilmiştir. Bu, munjado formatının, her panelde bir karakterle bugün bildiğimiz sekiz panelli paravan olmadığını göstermiştir. Sekiz karakter mürekkeple yazıldığında kaligrafinin güzelliğini ve ciddiyetini vurgulamıştır. Daha sonraki bir tarihte, askıda kaydırma veya elle kaydırma biçiminde monte edilmiş olabilecek tek bir dikey veya yatay çizgide yazılmışlardı. Ayrıca, paravan formatı kullanılacağı zaman, Ho Mok'un çalışmasında olduğu gibi dört ya da altı, sekiz, on vb. panel olabilirdi. Zaman geçtikçe, belki de sekiz panelli paravanın boyutu daha uygun olduğundan ya da özellikle soğuk kış aylarında bir Choson ailesi için pratik amaçlara daha iyi hizmet edebileceği için ve sekiz kat paravan biçimi en popüler format olarak ortaya çıkmıştı.
Başlangıçta hat sanatına büyük önem verilmesine rağmen sekiz Konfüçyüs erdemini temsil eden mevcut eserler çoğunlukla parlak renklerle boyanmış eserlerdir. Munjado, on sekizinci ve on dokuzuncu yüzyıllar boyunca, tatlı dekoratif tasarımlarla parlak renkler vurgulanarak boyanmaya başladı ve bu nedenle, canlı renklerle boyalı sekiz panelli paravanlar şu anda müzede veya özel koleksiyonlarda yer alan mevcut Munjado'yu oluşturuyor.
Parlak renklerle üretilen en popüler eserler dekoratif temaları ve motifleri sekiz karakterin her fırça vuruşuyla birleştirir. Temalar, Konfüçyüs erdemleriyle ilgili çok sevilen eski hikayelerden türetilmiştir. Hanedan döneminde "Üç Tahvil ve Beş İlişki" nin uygulanması üzerine çeşitli resimli kitapların yayınlanmasının, eski dönem hikayelerinin, Chosun topluluğunun tüm kesimlerinde vatandaşlar arasında hızla yayılmasını kolaylaştırdığına inanılmaktadır. En ünlü baskı, 1797'de basılan "Uygulamada Beş İlişki Resimleri" (Oryun Haengsildo)'dır çünkü bu baskının ünlü ressam Kim Hongdo (1745-1806) tarafından resmedildiği düşünülmektedir.
Bazı Munjado ekranları - plaka 1 - karakterlere dahil edilen temaların ve tasarımların, özellikle "Uygulamada Beş İlişki Resimleri"ni 1797 versiyonunda erdemli erkeklerin ve kadınların ünlü öykülerinin illüstrasyonlarından doğrudan etkilendiğini ve ilham aldığını gösteriyor. Örneğin, dindarlığı ifade eden hyo karakteri, başkaları ile birlikte Wang Sang ve Maeng Chong gibi dindarlık dilimlerinin hikayelerini detaylandırmış başlıklar içeren çeşitli sahneleri kapsar.
Sekiz karakterlik tablolar gittikçe daha popüler hale geldiğinde, ünlü öyküler ideogramlara dahil edilmeye devam edilmiş, ancak kısaca ya da soyut bir şekilde söylenmiştir. Zengin dindarlık karakteri için, bir balık, bir bambu filizi ve bir fan biçimi, fırtınalı darbelerin yerini almak üzere yerini almıştır; çünkü Choson hanedanındaki çoğu insan, bu formları, dindarlığın paragonlarının ünlü eski öyküleriyle kolayca ilişkilendirmektedir. Daha önce belirtildiği gibi, balık, dondurulmuş bir nehir üzerinde buz kırarak kıskanç üvey annesi için bir sazan yakalayan Wang Xiang'ın hikayesiyle bağlantılı iken bambu filizi, annesi için kışın bambu sürgünlerine bakan Kral Meng'in hikayesine bağlandı. Bir bambu ormanında çaresiz ve gözyaşı dökerken, sıcak gözyaşları karda mucizevi bir şekilde bambu filizlerini büyüttü. Fan, annesinin dokuz yaşında ölümünden sonra babasına adanan Huang Xiang'ı ifade eder. Kardeşlik sevgisi için ikinci karakter olan che, genellikle şeftali çiçekleri, bir wagtail ve bir çift güvercin gibi uyumu sembolize eden formlarla ifade edilir. Bağlılık için ch'ung karakteri bambu, ejder, balık, yengeç ve istiridye formlarını içerir. Bambu daima kararlılığı sembolize eder, çünkü dört mevsim boyunca kırılmaz ve yeşil kalır. Akıntıya yüzebilen bir sazanın kendisini bir ejderhaya dönüştürdüğüne, sivil hizmet sınavlarına giren yetenekli bir insanı simgelediğine, sonunda da hükümdarlığa ve ulusa sadık bir şekilde hizmet eden önemli bir hükumet görevlisine dönüşeceğine inanılıyor. Karides ve istiridye ideogramları sırasıyla ha ve hap, hahap olarak okunur ve ahenk anlamındaki hwahap sesine benzetilir. Kuralcı ve kurallar arasında bir uyum varsa, ilişkilerinde sadakat beklenebilir.
Dördüncü karakter olan shin, güven demektir, bir kaz, bir mavi kuşun yanısıra gölet, lotus çiçekleri ve Go oyunu oynayan Sangır Dağı'nın dört keşişini bir araya getirir. Kuşlardan biri gagasında Han hanedanının Wudi imparatorunun sarayına ziyarette bulunmayı vaat eden Batı Kraliçe Annesinden bir mektup taşıyor.
Beşinci karakter, yae, uygunluk için bir kaplumbağa ve akademisyen eşyalarını birleştiriyor. Kaplumbağanın, efsanevi Fu Xi'nin dünyayı yönetmek için kullandığı yazma, sayma, görgü kuralları, takımyıldızları ve daha fazlasını içeren ilk kitabı taşıdığına inanılıyor. Doğruluk ya da adalet için altıncı karakter olan ui, iki kuş, mimari, Yu Bae'nin Şeftali Orkide'sinde verdiği söz, Gwan U ve Üç Krallık Krallığı Romanı kitabında Jang Bias'ın verdiği sözü içeriyor.
Yedinci karakter yom'da, tevazu veya dürüstlük için bir anka kuşu ve bir yengeç sıklıkla kullanılır. Duyarlılık ya da utanç duygusu için son karakter olan chi, iki prensin öyküsünü ima eden tapınak, ay ve erik çiçek motiflerini kullanır. Tapınak mantıklı ve fedakar davranışı için insanların zihninde kazandığı onur pozisyonunun simgesidir.
Kaynak
Yazar: Kumja Paik Kim
Kore Sanat Küratörü (emeritus), Asya Sanatı Müzesi, San Francisco
![[Resim: DyPvDl.jpg]](https://i.hizliresim.com/DyPvDl.jpg)
Tanıtım
Choson hanedanında (1392 - 1910) Konfüçyüs öğretilerinin çekirdeğinde, genel olarak "Üç Tahvil ve Beş İlişki" (Samgang Oryun) olarak bilinen etik standartlar ve ahlaki değerler vardı. Beş İlişki insan ilişkisinin önemini vurgularken; 1) hükümdar ve konu, 2) baba ve oğul, 3) ağabey ve küçük kardeş, 4) karı-koca ve 5) arkadaşlar, Üç Tahvil ise; 1) hükümdar ve konu, 2) baba ve oğul, 3) karı-koca arasındaki bağları temsil eder. "Üç Tahvil ve Beş İlişki"de savunulan erdemler, halkın davranış ve tutumlarını derinden etkilemiştir.
Munjado (İmgeler veya Karakterlerin Boyanması)
Her ne kadar araştırmacılar tarafından üretilen mürekkep tablolar ve hatlar Konfüçyüs felsefesinin çeşitli yönlerine değinmiş olsa da, Konfüçyüs öğretilerinin Choson hanedanının görsel kültürüne etkisi sekiz ideogramın resimleri gibi işlerde daha kolay anlaşılabilir. Yaygın olarak Munjado (munja: resim yapımında imgesellik veya karakter) olarak bilinirler ve Kore evlerinin odalarını (Sarangchae) süslemek için kullanılmışlardır. En yüksek Konfüçyüs erdemlerini temsil eden sekiz ideogram, 1) kutsal dindarlık (hyo), 2) kardeşçe aşk (che), 3) sadakat (ch'ung), 4) güven (shin), 5) uygunluk (yae) 6) dürüstlük veya adalet (ŭi), 7) tevazu veya dürüstlük (yom) ve 8) hassasiyet veya utanç hissi (chi). Karakterler her zaman aynı sırayla yazıldığından, Munjado'ya ilk iki karakteri temsil eden Hyochedo da denir.
Öğretim görevlisi Ho Mok'un (1595 – 1682) mühür yazısı ile sekiz ideogramı içeren dört panelli bir paravana hayatta kalmıştır. Bu paravana bize onun sadece zarif ve sade kaligrafi tarzı yazısını takdir etmekle kalmıyor, aynı zamanda çeşitli bilgiler edinmemizi sağlıyor. İlk olarak, Ho Mok'un bu ideogramları ünlü olduğu mühür betiğine yazdığı gibi onları düzenli ya da standart, bitişik ve taslak ya da çim harfleri gibi diğer kaligrafik senaryolara da yazmış olmalıydı. Herkes, ilk önce normal veya standart betik yazmayı öğrenmeye başladığından beri ilk eserlerini normal ya da standart betikte yazmış olmalıdır.
İkincisi, hat sanatının Ho Mok'un hayatında önemli olmasından ötürü, hat sanatını en yüksek görsel sanat biçimi olarak kabul eden ve onu resim üzerine yerleştiren Choson soylularının (yangban) yaşamında da önemli bir yer tutmuştur. Bu nedenle, hem eski hem de yeni bestelenmiş pek çok şiir, kaligrafide kendi yeteneklerini sınayan veya ustalıkla aydınlatan akademisyenlerce yazılmıştır. Sekiz karakteri temsil eden en eski eserler sadece mürekkeple yazılmış olmalı, kaligrafik formların güzelliğini ve ciddiyetini vurgulamış olmalıydı.
Son olarak, Ho Mok'un sekiz karakteri dört panelli bir paravana monte edilmiştir. Bu, munjado formatının, her panelde bir karakterle bugün bildiğimiz sekiz panelli paravan olmadığını göstermiştir. Sekiz karakter mürekkeple yazıldığında kaligrafinin güzelliğini ve ciddiyetini vurgulamıştır. Daha sonraki bir tarihte, askıda kaydırma veya elle kaydırma biçiminde monte edilmiş olabilecek tek bir dikey veya yatay çizgide yazılmışlardı. Ayrıca, paravan formatı kullanılacağı zaman, Ho Mok'un çalışmasında olduğu gibi dört ya da altı, sekiz, on vb. panel olabilirdi. Zaman geçtikçe, belki de sekiz panelli paravanın boyutu daha uygun olduğundan ya da özellikle soğuk kış aylarında bir Choson ailesi için pratik amaçlara daha iyi hizmet edebileceği için ve sekiz kat paravan biçimi en popüler format olarak ortaya çıkmıştı.
Başlangıçta hat sanatına büyük önem verilmesine rağmen sekiz Konfüçyüs erdemini temsil eden mevcut eserler çoğunlukla parlak renklerle boyanmış eserlerdir. Munjado, on sekizinci ve on dokuzuncu yüzyıllar boyunca, tatlı dekoratif tasarımlarla parlak renkler vurgulanarak boyanmaya başladı ve bu nedenle, canlı renklerle boyalı sekiz panelli paravanlar şu anda müzede veya özel koleksiyonlarda yer alan mevcut Munjado'yu oluşturuyor.
Parlak renklerle üretilen en popüler eserler dekoratif temaları ve motifleri sekiz karakterin her fırça vuruşuyla birleştirir. Temalar, Konfüçyüs erdemleriyle ilgili çok sevilen eski hikayelerden türetilmiştir. Hanedan döneminde "Üç Tahvil ve Beş İlişki" nin uygulanması üzerine çeşitli resimli kitapların yayınlanmasının, eski dönem hikayelerinin, Chosun topluluğunun tüm kesimlerinde vatandaşlar arasında hızla yayılmasını kolaylaştırdığına inanılmaktadır. En ünlü baskı, 1797'de basılan "Uygulamada Beş İlişki Resimleri" (Oryun Haengsildo)'dır çünkü bu baskının ünlü ressam Kim Hongdo (1745-1806) tarafından resmedildiği düşünülmektedir.
Bazı Munjado ekranları - plaka 1 - karakterlere dahil edilen temaların ve tasarımların, özellikle "Uygulamada Beş İlişki Resimleri"ni 1797 versiyonunda erdemli erkeklerin ve kadınların ünlü öykülerinin illüstrasyonlarından doğrudan etkilendiğini ve ilham aldığını gösteriyor. Örneğin, dindarlığı ifade eden hyo karakteri, başkaları ile birlikte Wang Sang ve Maeng Chong gibi dindarlık dilimlerinin hikayelerini detaylandırmış başlıklar içeren çeşitli sahneleri kapsar.
Sekiz karakterlik tablolar gittikçe daha popüler hale geldiğinde, ünlü öyküler ideogramlara dahil edilmeye devam edilmiş, ancak kısaca ya da soyut bir şekilde söylenmiştir. Zengin dindarlık karakteri için, bir balık, bir bambu filizi ve bir fan biçimi, fırtınalı darbelerin yerini almak üzere yerini almıştır; çünkü Choson hanedanındaki çoğu insan, bu formları, dindarlığın paragonlarının ünlü eski öyküleriyle kolayca ilişkilendirmektedir. Daha önce belirtildiği gibi, balık, dondurulmuş bir nehir üzerinde buz kırarak kıskanç üvey annesi için bir sazan yakalayan Wang Xiang'ın hikayesiyle bağlantılı iken bambu filizi, annesi için kışın bambu sürgünlerine bakan Kral Meng'in hikayesine bağlandı. Bir bambu ormanında çaresiz ve gözyaşı dökerken, sıcak gözyaşları karda mucizevi bir şekilde bambu filizlerini büyüttü. Fan, annesinin dokuz yaşında ölümünden sonra babasına adanan Huang Xiang'ı ifade eder. Kardeşlik sevgisi için ikinci karakter olan che, genellikle şeftali çiçekleri, bir wagtail ve bir çift güvercin gibi uyumu sembolize eden formlarla ifade edilir. Bağlılık için ch'ung karakteri bambu, ejder, balık, yengeç ve istiridye formlarını içerir. Bambu daima kararlılığı sembolize eder, çünkü dört mevsim boyunca kırılmaz ve yeşil kalır. Akıntıya yüzebilen bir sazanın kendisini bir ejderhaya dönüştürdüğüne, sivil hizmet sınavlarına giren yetenekli bir insanı simgelediğine, sonunda da hükümdarlığa ve ulusa sadık bir şekilde hizmet eden önemli bir hükumet görevlisine dönüşeceğine inanılıyor. Karides ve istiridye ideogramları sırasıyla ha ve hap, hahap olarak okunur ve ahenk anlamındaki hwahap sesine benzetilir. Kuralcı ve kurallar arasında bir uyum varsa, ilişkilerinde sadakat beklenebilir.
Dördüncü karakter olan shin, güven demektir, bir kaz, bir mavi kuşun yanısıra gölet, lotus çiçekleri ve Go oyunu oynayan Sangır Dağı'nın dört keşişini bir araya getirir. Kuşlardan biri gagasında Han hanedanının Wudi imparatorunun sarayına ziyarette bulunmayı vaat eden Batı Kraliçe Annesinden bir mektup taşıyor.
Beşinci karakter, yae, uygunluk için bir kaplumbağa ve akademisyen eşyalarını birleştiriyor. Kaplumbağanın, efsanevi Fu Xi'nin dünyayı yönetmek için kullandığı yazma, sayma, görgü kuralları, takımyıldızları ve daha fazlasını içeren ilk kitabı taşıdığına inanılıyor. Doğruluk ya da adalet için altıncı karakter olan ui, iki kuş, mimari, Yu Bae'nin Şeftali Orkide'sinde verdiği söz, Gwan U ve Üç Krallık Krallığı Romanı kitabında Jang Bias'ın verdiği sözü içeriyor.
Yedinci karakter yom'da, tevazu veya dürüstlük için bir anka kuşu ve bir yengeç sıklıkla kullanılır. Duyarlılık ya da utanç duygusu için son karakter olan chi, iki prensin öyküsünü ima eden tapınak, ay ve erik çiçek motiflerini kullanır. Tapınak mantıklı ve fedakar davranışı için insanların zihninde kazandığı onur pozisyonunun simgesidir.
Kaynak
You're a sky
full of stars
![[Resim: 0E8dXo.gif]](https://i.hizliresim.com/0E8dXo.gif)
full of stars
![[Resim: 0E8dXo.gif]](https://i.hizliresim.com/0E8dXo.gif)