23-07-2009, Saat: 16:05
(Son Düzenleme: 12-06-2012, Saat: 15:22, Düzenleyen: pirinçtopları.)
Çağdaş Güney Kore Sineması Üzerine Bir Giriş Yazısı / New Korean Cinema
Julian Stringer ve Shin Chi-Yun imzalı bir kitap New Korean Cinema, nam-i Türkçe Yeni Kore Sineması. Sanırım bir vakit Türkiye’de de yayınlanacak olan bu kitabin önsözü Julian Stringer tarafından yazılmış. Kitabin satısına olumsuz etki etmeyeceğini düşündüğüm için bu içerik tanıtıcı önsözü iki bölüm halinde sizinle paylaşmakta bir beis görmüyorum.
Güney Kore sineması hak ettiği yere geliyor. Pek çok cephede yaşanan yoğun hareketlilik, yeni bin yılın şafağında Kore sinemasına yönelik dünya genelinde artan rağbetin bir kanıtı. Chihwaseon (Ch’wihwason, 2002), Oasis (Oasisu, 2002) ve İhtiyar Delikanlı (Oldu Poyi, 2003) gibi filmler önemli uluslararası film festivallerinde ödüller kazanıyor. Friend (Ch’in’gu, 1999), Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring ( Pom, yorum, kyoul… kurigo pom, 2003) ve The Weay Home (Chip uro… 2001) gibi başka filmler Asya, Avrupa ve Kuzey Amerika pazarlarında kalplerin ve cüzdanların açılmasını sağlıyor.
Çok-bölgeli DVD ve pahalı olmayan VCD formatında piyasaya sunulan daha başka yüzlerce filmin altyazılı versiyonları Kore filmlerine duyulan hayranlığın her yerde arttığını gösteriyor. Hollywood yöneticileri de duruma uyanıp dikkat kesiliyorlar tabi. Variety gibi söz sahibi dergilerde Kore sinemasıyla ilgili hikâyeler yayınlanıyor.
Film Araştırmaları da çağdaş Kore sinemasına duyulan ilgiye ve verilen öneme kayıtsız kalmadı. Yalnızca birkaç yıl öncesine kadar konuyla ilgili yazılmış çok az sayıda eleştirel yazı vardı. Neyse ki, öncü kitaplar ve makaleler gün ışığına çıktıkça bu durum da artik tersine dönüyor. Im Kwon Taek: The Making of a Korean National Cinema (James and Kim, 2002) adli kitabın yayımlanmasının ardından çıkan Yeni Kore Sineması da yalnızca Kore sinemasıyla ilgili akademik makaleleri bir araya getiren ve Kore dışında İngilizce yayımlanan ikinci kitap. İki kitap da geçtiğimiz yirmi yılda Kore film endüstrisinde yaşanan önemli gelişmelere eğiliyor. İkisi de üç kıtadan yaslı ve genç sinema aydınlarının katılımıyla hazırlandığı için farklı görüşlere yer veriyor. Buna rağmen neyse ki temel farklılıklar birbirinden ayırt edilebiliyor.
Kaynak
Julian Stringer ve Shin Chi-Yun imzalı bir kitap New Korean Cinema, nam-i Türkçe Yeni Kore Sineması. Sanırım bir vakit Türkiye’de de yayınlanacak olan bu kitabin önsözü Julian Stringer tarafından yazılmış. Kitabin satısına olumsuz etki etmeyeceğini düşündüğüm için bu içerik tanıtıcı önsözü iki bölüm halinde sizinle paylaşmakta bir beis görmüyorum.
Güney Kore sineması hak ettiği yere geliyor. Pek çok cephede yaşanan yoğun hareketlilik, yeni bin yılın şafağında Kore sinemasına yönelik dünya genelinde artan rağbetin bir kanıtı. Chihwaseon (Ch’wihwason, 2002), Oasis (Oasisu, 2002) ve İhtiyar Delikanlı (Oldu Poyi, 2003) gibi filmler önemli uluslararası film festivallerinde ödüller kazanıyor. Friend (Ch’in’gu, 1999), Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring ( Pom, yorum, kyoul… kurigo pom, 2003) ve The Weay Home (Chip uro… 2001) gibi başka filmler Asya, Avrupa ve Kuzey Amerika pazarlarında kalplerin ve cüzdanların açılmasını sağlıyor.
Çok-bölgeli DVD ve pahalı olmayan VCD formatında piyasaya sunulan daha başka yüzlerce filmin altyazılı versiyonları Kore filmlerine duyulan hayranlığın her yerde arttığını gösteriyor. Hollywood yöneticileri de duruma uyanıp dikkat kesiliyorlar tabi. Variety gibi söz sahibi dergilerde Kore sinemasıyla ilgili hikâyeler yayınlanıyor.
Film Araştırmaları da çağdaş Kore sinemasına duyulan ilgiye ve verilen öneme kayıtsız kalmadı. Yalnızca birkaç yıl öncesine kadar konuyla ilgili yazılmış çok az sayıda eleştirel yazı vardı. Neyse ki, öncü kitaplar ve makaleler gün ışığına çıktıkça bu durum da artik tersine dönüyor. Im Kwon Taek: The Making of a Korean National Cinema (James and Kim, 2002) adli kitabın yayımlanmasının ardından çıkan Yeni Kore Sineması da yalnızca Kore sinemasıyla ilgili akademik makaleleri bir araya getiren ve Kore dışında İngilizce yayımlanan ikinci kitap. İki kitap da geçtiğimiz yirmi yılda Kore film endüstrisinde yaşanan önemli gelişmelere eğiliyor. İkisi de üç kıtadan yaslı ve genç sinema aydınlarının katılımıyla hazırlandığı için farklı görüşlere yer veriyor. Buna rağmen neyse ki temel farklılıklar birbirinden ayırt edilebiliyor.
Kaynak